Det är långt ifrån säkert att det är steatitelementet som är orsaken. Vanligt är annars dålig kontakt (anliggning) till termostat, dåliga/sliten brytare i termostaten. Varmgången i elementet kan orsaka inläckage. Viktigt att använda
rätt kabel (RK 90 torkar lätt, vanlig silikonkabel är bättre, använd gärna kopparpasta till kabelskoansl. och
termostatens känselkropp. Man måste helt enkelt kolla igenom VVB´n mer noggrant så fungerar det bra sedan.
 
  • Gilla
GRS
  • Laddar…
Glöm inte att ta ut elementet en gång om året och gör rent inne i VVB. Tar 10 minuter.
 
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bygger på denna tråd.

I går gick jordfelsbrytaren i huset. Jag gissade vad det var men var för trött efter jobbet för att undersöka saken. I dag kallt vatten. Så nu är steatitelementet på Metro Therm VVB avbrunnet igen:

[bild]

Det gick i alla fall sedan 2010 denna gång. Tur att jag kan detta nu så ett nytt element låg hemma och väntade på olyckan. Och jag är inte ensam för jag fick hjälpa min granne att byta element för ett år sedan. Hon var glad att jag hade ett element liggandes hemma mitt under julhelgen.

Tips till Metro Therm-ägare - köp ett element redan idag!
Håller den gamla tråden vid liv. Idag gick elementet sönder igen. Fick fyra år drifttid på elementet.

Vilken tur att jag köpte ett extra element redan när det förra gick sönder maj 2017. Dessutom har jag lyckats hjälpa grannen med byte av element i hennes varmvattenberedare 2019 så mitt reservdelselement har omsatts en gång julledigheten jan 2019 till hennes glädje.

Har du en Metro Therm-beredare med steatitelement, köp ett element redan idag! Kostade 1180 kr inklusive frakt denna gång, så kostar mig kring 25 kr i månaden att serva denna beredare.
 
Claes Sörmland
Ja vi kan ju ta en bild på skönheten också. Hela keramikkärnan har spruckit/exploderat. Man har nog inte riktigt använd rätt steatitmaterial till den här prylen:

Sprucken keramikkärna i elektrisk komponent med synliga spår och fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja vi kan ju ta en bild på skönheten också. Hela keramikkärnan har spruckit/exploderat. Man har nog inte riktigt använd rätt steatitmaterial till den här prylen:

[bild]
Hej Claes!
Dina ser rena och fina ut, innebär det att de inte är direkt i vattnet?
Jag ska göra ett försök på dylik lagning, elementet ser bränt ut på änden, men får jag allt vatten i tanken och brunnen över mig om jag skruvar loss den?
 
  • Närbild av en elvattenberedare med ledningar anslutna till en central komponent, omgiven av korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Metrotherms lösning är att värmeelementet sitter helt torrt i en ståltub, en/ett "dyktub/rör". Bara att lossa kablar och enda mutter som håller ett litet bleck som steatitelementet vilar på så kommer det ut.

Om du nu har samma modell som jag har. (Ser inte så ut på din bild)
 
Karrock
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Metrotherms lösning är att värmeelementet sitter helt torrt i en ståltub, en/ett "dyktub/rör". Bara att lossa kablar och enda mutter som håller ett litet bleck som steatitelementet vilar på så kommer det ut.

Om du nu har samma modell som jag har. (Ser inte så ut på din bild)
Nä, här ser det ut som en mässingsbussning, kanske 1,5" som gängar in i tanken. Det verkade ha läckt några droppar där också, så jag tar det nog försiktigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Hej Claes!
Dina ser rena och fina ut, innebär det att de inte är direkt i vattnet?
Jag ska göra ett försök på dylik lagning, elementet ser bränt ut på änden, men får jag allt vatten i tanken och brunnen över mig om jag skruvar loss den?
Du har en rostfri vvb med vanlig elpatron direkt i vattnet.
Är det en Metro vvb du har så är det troligen denna elp.

https://metrotherm.se/produkter/res...troner-varmeelement/elpatron-for-60-300-liter
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.