Lutar allt bort från murstocken kan grunden längs ytterväggarna ha satt sig och huset hänga på murstocken. Titta på fönster och dörrar: Dessa vill man gärna ha raka av rent praktiska skäl för att kunna öppna och stänga.. Om de är raka har huset varit snett länge. Är de kraftigt sneda antyder det att huset har rört sig med tiden.

Jag har varit inne i "normala" välunderhållna gamla hus med så sluttande golv att det känns konstigt att gå. Hur det kan bli så vet jag inte.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Lutar allt bort från murstocken kan grunden längs ytterväggarna ha satt sig och huset hänga på murstocken. Titta på fönster och dörrar: Dessa vill man gärna ha raka av rent praktiska skäl för att kunna öppna och stänga.. Om de är raka har huset varit snett länge. Är de kraftigt sneda antyder det att huset har rört sig med tiden.

Jag har varit inne i "normala" välunderhållna gamla hus med så sluttande golv att det känns konstigt att gå. Hur det kan bli så vet jag inte.
På övervåning är det konstigt med dörrar. Antingen finns inte dörrar, eller så är det skjutdörrar som man ser är ojämna mot golvet. Och sen en dörr som är en garderobdörr som satta utan på väggen välsigt fult bara.

Fönster är bytta 2009 mer än så har jag inte koll på det.

Nedervåningen har knappt nå dörrar heller. En skjutdörr. En som var avhängd och lutad mot dörren sen en toadörr som kändes trög.
 
Esmaneo Esmaneo skrev:
Att bara stötta upp nedervåningen, kommer det kunna räta ut övervåningen eller kommer mycket arbete behöva göras där med?

Jag tänker mig att själva stöttande och fixa väggarna nere får göras utav något företag direkt innan inflytt om köp nu blir av.
Sedan behöver hela övervåningen rustas och det kommer jag göra själv, lite det som lockar med huset också. Gillar att lära mig och rusta/bygga.

Har letat upp lite kunniga personer i närheten där jag bor och mailat ut med info för och se om någon av dom är villiga att kika på huset, ge en bedömning och prisförslag.
Så hoppas jag att man då kan få en del förslag på hur det kan fixas utan att helt bygga tillbaka väggarna.

Och hoppas att säljaren går med på att en bedömning görs.
Det är egentligen väldigt enkelt. Man mäter bara hyr mycket varje del av golvet har satt sig, under alla rivna väggar. Man bestämmer sedan vart alla nya pelare, väggar och balkar ska sitta. Sen tar man en kraftig regel och ställer som en pelare mot taket. Under regen ställer man en domkraft, och hissar tills höjden är rätt. Då sätter du upp en riktig pelare, eller vägg där. Så gör man överallt där det har satt sig. Ibland måste du som sagt sätta en balk över pelaren. Men då huset tycks vara timrat, minskar behovet av balkar.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.