Hej!

Jag ska laga och måla om vår putsade fasad och när jag började ta bort all lös puts så märkte jag att tidigare ägarna har målat med kalkfärg över befintlig färg (vet ej vilken typ av färg). Den ”nya” färgen lossnar från den gamla färgen när jag skrapar men det blir tidsödande om jag ska gå och skrapa hela huset med en murarhammarare. Jag vill helst inte putsa om hela fasaden samtidigt som jag vill få bort att lös färg och puts innan jag målar. Finns det någon bra metod att få bort kalkfärg och lös puts (bom) från en putsad fasad och sedan laga sprickorna och måla om?

Tack på förhand!

Hälsningar,
Jimmy
 
  • Fasad med lös puts och kalkfärg som lossnar, exponerande ett grönt lager under. Sprickor och ojämnheter synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En putsad fasad med partier där kalkfärgen har lossnat och exponerat den äldre färgen under; en byggarbetsplats med en presenning syns vid fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en putsad fasad där kalkfärg flagnar och lossnar från underliggande färg och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Putsad fasad med flagnande kalkfärg över äldre färglager samt synliga sprickor och lös puts bitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en putsad fasad med flagnande och lös kalkfärg som skrapas bort, där den underliggande färgen och puts syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
Esmaneo och 1 till
  • Laddar…
Skrapa är nog i längden det mest effektiva och ändå snabbast. Jag körde med japanspackel för det lösaste och sen stämjärn och vanlig smal spackelspade. Köp handskar med knogskydd!

För mig fungerade det inte alls med stålborste på borrmaskin, det drog inte loss det lösa, bara gick ovanpå.
Ståltrissa på vinkelkapen drog loss det men tog även med en del av putsen... :(
 
  • Gilla
Jimmy Segerlund1
  • Laddar…
N
Hyr en varmvatten högtryckstvätt, och tvätta i minst 50 grader, 3 fas o diesel.
Det behövs ändå. Det som blir kvar får man gör manuellt.
Men får du bort den gamla färgen är kalkfärg bra att måla med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.