Hej kära Byggahus-forum,

Jag har nyligen stött på problem med min robotgräsklippare. Den verkar inte kunna köra ut från eller in till laddstationen, men den har inga problem med att klippa gräsmattan när jag placerar den mitt på gräsmattan. Då startar den utan bekymmer.

Jag har märkt att när roboten ska återvända till laddstationen fastnar den alltid vid en röd cirkel. Den kör fram till cirkeln och stannar, börjar rotera och vänder om, som om den inte kan passera den. Detta har fungerat tidigare, men nu vägrar den att fortsätta till laddstationen.

Angående laddstationen, så ska den lysa i olika färger för att indikera om det finns kabelfel, guidefel, m.m. Men ingenting lyser längre. När jag placerar roboten på laddstationen ser jag dock i appen att den laddar, men inga lampor eller andra indikationer visas.

Detta är alltså inom familjen så jag vet inte riktigt om allt är rätt installerat, men ni vet nog bättre än jag. Det enda jag ser på baksidan av laddstationen är tre kablar som verkar vara kopplade till marken och sedan en strömkabel.

Jag är osäker på vad jag ska göra nu och ber om er hjälp. All hjälp och alla tips uppskattas mycket!

Tack på förhand!
 
  • Karta över tomt med hus, gång, gräsmatta och laddstation för robotgräsklippare. Röd cirkel markerar problemområde för robotens väg mot laddstationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel på lysdioden kan förekomma. Har grejorna stått ute under vintern så kan dioden ibland lämna in.

Du bör börja med att kolla upp så att de tre kablarna bakom laddstationen är korrekt ansluta, alltså höger/vänster beg.kabel sitter korrekt, sedan guidekablen i mittenkontakten.

När uppstod felet? Har ni gjort några ändring omkopplingar etc med grejorna?
Har det varit åska i närheten av anläggningen?
 
E etompau skrev:
Fel på lysdioden kan förekomma. Har grejorna stått ute under vintern så kan dioden ibland lämna in.

Du bör börja med att kolla upp så att de tre kablarna bakom laddstationen är korrekt ansluta, alltså höger/vänster beg.kabel sitter korrekt, sedan guidekablen i mittenkontakten.

När uppstod felet? Har ni gjort några ändring omkopplingar etc med grejorna?
Har det varit åska i närheten av anläggningen?
Hej och tack för ditt svar!

Ja, den har nog stått där ett par år, vad jag har fått veta. Det är lite svårt att se vad som är fel, men jag tror inte att någon i familjen har rört kablarna och det verkar ha fungerat förut men har nu slutat fungera.

Felet började uppstå för drygt 2-3 veckor sedan. Jag har fått veta att inget har ändrats, och om det har varit åska tror jag inte det, men det är möjligt.

Vad jag har sett vid den röda cirkeln är att roboten försöker gå upp dit och har gjort en ganska rejäl skada på gräset där, så att jag ser guidekabeln (tror jag att det är). Kanske är det inte bra?

EDIT:

Det är nya kablar som sattes runt om för begränsningskabel samt guidekabel förra året under sommaren. Det har alltså fungerat fint fram till för 2-3 veckor sedan.
 
OK. Är kabeldragningen gjord enl. manualen och inga avsteg har gjorts med avseende på avstånd mellan kablarna?

Hur långt från laddstationen inträffar problemet?

Du skriver att den inte kan köra ut från laddstationen hur visar sig det?

Dra ut en av beg.kablarna, sätt tillbaka och gör sedan samma sak med guidekablen, iakttag dioden och se om den börjar lysa/blinka/ändrar färg.
 
E etompau skrev:
OK. Är kabeldragningen gjord enl. manualen och inga avsteg har gjorts med avseende på avstånd mellan kablarna?

Hur långt från laddstationen inträffar problemet?

Du skriver att den inte kan köra ut från laddstationen hur visar sig det?

Dra ut en av beg.kablarna, sätt tillbaka och gör sedan samma sak med guidekablen, iakttag dioden och se om den börjar lysa/blinka/ändrar färg.
Jadu... om kabeldragning är gjord på rätt sätt kan jag nog inte besvara på. Vet att det kom ett team som de hyrde in som då grävde ordentligt i gräsmattan och la men betyder inte att det är rätt heller.

Problemet inträffar skulle nog säga 1.5m ifrån laddstationen. Jag har även provat att lägga ny signal... något när roboten är på laddning med hopp att det skulle lösa sig.

Precis. När den försöker köra ut från laddstationen så kör den ut ett par CM sen in igen på laddning. Som att den "ångrar sig och vill inte klippa".

Menar du att jag ska dra av de 3 kablarna som är på laddstationen därbak?
 
Ja dra loss en av beg.kablarna, sätt tillbaka, sedan guiden, se om det händer något med dioden.
Det låter skumt att den återvänder till laddaren vid påbörjad klippning. Ger den något meddelande på display/app?

När du manuellt ställer den på gräsmattan och startar klippningen, är klipptiden då normal runt 60 minuter?
 
E etompau skrev:
Ja dra loss en av beg.kablarna, sätt tillbaka, sedan guiden, se om det händer något med dioden.
Det låter skumt att den återvänder till laddaren vid påbörjad klippning. Ger den något meddelande på display/app?

När du manuellt ställer den på gräsmattan och startar klippningen, är klipptiden då normal runt 60 minuter?
Jag provar det under eftermiddagen!

Inga fel meddelande. Står då bara ”Parkerad” men jag får prova igen.

När jag ställer den på gräsmattan så tar det ungefär 60-70min skulle jag säga. Det stämmer därefter försöker den att parkera. Den letar efter då guide linjen och går mot riktningen där den röda cirkeln är och så fort den ska passera då linjen/kanten på gång så stoppar den till och vänder om och går helt annan riktning. Efter det går den igen mot guide linjen och försöker igen sen loopar den om och om tills batteriet dör.

Jag tror inte de har gjort en programuppdatering enda sedan köpet vilket är mer än 3 år sedan. Skulle det vara värt att göra det?
 
Uppdatering, nej det behövs inte.

Du kan ju även testa att ta fram menyn för loppsensorerna, genom långt tryck samtidigt på pil vänster och höger.

Under Tools--Info--Lopp hittar du lite värde. Kolla status för detta på olika platser och vid aktuell punkt.

A-loop är beg.kabeln, ska vara ett positivt värde, som variera beroende på avstånd till slingan.
G är guiden, F är signalen från laddstationen. G kan både vara positivt och negativ beroende på vilka sidan om kabeln klipparen befinner sig.
Quality ska alltid vara 100% för korrekt funktion.
 
E etompau skrev:
Uppdatering, nej det behövs inte.

Du kan ju även testa att ta fram menyn för loppsensorerna, genom långt tryck samtidigt på pil vänster och höger.

Under Tools--Info--Lopp hittar du lite värde. Kolla status för detta på olika platser och vid aktuell punkt.

A-loop är beg.kabeln, ska vara ett positivt värde, som variera beroende på avstånd till slingan.
G är guiden, F är signalen från laddstationen. G kan både vara positivt och negativ beroende på vilka sidan om kabeln klipparen befinner sig.
Quality ska alltid vara 100% för korrekt funktion.
Igår när jag provade att trycka och hålla i vänster och höger pil så hände det inget. Däremot var den på laddning då.

Ska den vara på laddning då eller gör jag det mitt på gräsmattan? Om du kan gärna beskriva mer information som du nu blir påmind om så kan jag därefter under kvällen återkomma med all info :) Så samlar vi på allt på en gång.
 
Du ska vara i huvudmenyläget när du trycker på pilarna. Det spelar ingen roll om klipparen är på laddning.
 
E etompau skrev:
Du ska vara i huvudmenyläget när du trycker på pilarna. Det spelar ingen roll om klipparen är på laddning.
Ah då har jag gjort fel. Jag samlar på all info under kvällen så återkommer jag! Tusen tack!
 
E etompau skrev:
Du ska vara i huvudmenyläget när du trycker på pilarna. Det spelar ingen roll om klipparen är på laddning.
Allt stämde. Allt lyste rätt och jag blev tokig… tillslut drog jag ut kablarna och insåg att personen som då satte kablarna hade alltså satt ihop med en tejp både guide och beg. kabel… inte konstigt nog att det aldrig har fungerat att köra ut eller att köra in. Problemet är löst nu :)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.