Rickard.
Jag är inte särskilt noggran men har två svarta mora-blandare o badrummet och dom är fortfarande fina efter ungefär 3år (i 2minuter när det är nystädat innan barnen tvålat in dom igen). En svart bottenventil köpte jag inte 😀

Vi har otroligt snällt vatten som knappt lämnar spår efter sig så det hjälper nog mycket.
 
Richard_F
Vi renoverade badrummet med svarta detaljer för 3 år sedan. Valde blandare från Hans Grohe till både tvättställ och dusch samt bottenventil allt i mattsvart .
Duschblandaren är utbytt 3 gånger, duschslangen 2 gånger samt tvättställsblandaren en gång pga. att svarta färgen släppt. Allt löstes smidigt av Hans Grohe och gick på garantin (5 år). Den sista gången ringde jag själv till Hans Grohes kundtjänst istället för att låta rörmokaren felanmäla. De erkände att de haft stora problem med just mattsvart yta men att de hade gjort förbättringar i processen. Nu är det över ett år sedan senaste bytet och än så länge är det inga fel. Har ingen förhoppning om att mattsvart yta är lika bra i längden som krom men nu funkar det bättre. Upplever att många leverantörer/tillverkade stressade fram sina mattsvarta produkter för ca 5 år sedan när det blev allt mer populärt. När köket renoverades valde vi svart kromatering istället då jag inbillar mig att den är mer beständig.

I vårt fall räcker det med att torka med en mjuk trasa eller handduk för att få bort fläckar och beläggning. Bottenventilen håller färgen förvånansvärt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.