Hej,

Jag behöver ansluta vatten till en IFÖ Spira WC och tänkte grena av från handfatet intill. En möjlig koppling är så som på bilden:
Anslutning av vatten till IFÖ Spira-toalett med T-koppling, skarvnippel och flexslang, inklusive IFÖ-avstängningsventil på en vit tygbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D.v.s. på inkommande vatten kopplar jag en T-koppling 12 mm, en gren går till handfatet via en 12-10 mm skarvnippel. Den andra grenen går till WC där jag kopplar en Nippel, hane, 12 x 1/2" till en flexslang som sedan ansluter till en IFÖ avstängningsventil (1/2").

Jag tar tacksamt emot kommentarer och förslag på hur man kan göra det bättre. T.ex. kopplingen mellan T-koppling och handfat känns lite klumpig med en extra bit 12-mm rör och sedan en skarvnippel. Kanske använda en förminskning/reduceringshylsa 12-10 direkt i T-kopplingen istället?

12 x 1/2" nippeln är en slätända mot flexslangen men skulle det bli bättre säkrare om man dessutom stoppar in en planadapter?

mvh Ola
 
Redigerat:

Bästa svaret

Dannnnnnne
Det där blir jättebra. Ingen planadapter i 1/2"s gängan, flexislangen tätar där ändå.
En 12x10 reducering går absolut att sätta direkt i t röret om slangen från blandaren når så långt ner, men du sätter väl t röret längre ner och kommer behöva fortsätta med krom rör upp till blandaren?
 
  • Gilla
husola
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Det där blir jättebra. Ingen planadapter i 1/2"s gängan, flexislangen tätar där ändå.
En 12x10 reducering går absolut att sätta direkt i t röret om slangen från blandaren når så långt ner, men du sätter väl t röret längre ner och kommer behöva fortsätta med krom rör upp till blandaren?
Tack för svar. Det blev en förminskning till slut. Blandaren var inkopplad med en 12-10-koppling så jag bara bytte ut den mot T-kopplingen med 12-10-förminskning mot blandaren och en gren vidare mot WC.
 
  • Gilla
Dannnnnnne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.