Vi har ett balkongräcke i metall med överliggare i ek som nu sjunger på sista versen på grund av dåligt underhåll. Jag har försökt att få tag på firmor som kan tillverka nya men har inte hittat någon. Några grannar har lyckats till priset av ca 30.000 kr och föreningen har fått tag på någon firma som nu inte längre svarar på mail/telefonsamtal.

Så av denna frustration så börjar jag undra om det inte går att tillverka själv. Är hyggligt händig men behöver nog köpa en del verktyg. Har gjort en mall av den gamla överliggaren, den är först rak ett par meter och sen rundad i 180 grader (J-formad). Total längd fem-sex meter och de rundade sektionerna är fem till antalet. De raka sektionerna är längre och två till antalet. de raka är ju lättare att få till.

Jag har försökt att hitta ek-träämne men det verkar vara svårt att hitta i den tjockleken (40-45 mm) och den bredd som behövs för de rundade sektionerna. Kanske går det att limma två ek-skivor? Hur mycket kommer skarven att synas? Finns andra lämpliga trämaterial som man kan betsa?

Sen tänker jag mig att rita bågen på träskivan från mall eller med hjälp av ett snöre och såga med en bandsåg (Metabo verkar bra) och fräsa profilen med en överhandsfräs. Kan det fungera, eller är det inte möjligt att få till en snygg båge och profil när det rör sig om ett rundat stycke?

Är det dömt att misslyckas om man inte har CNC-träfräs a la storsnickeri?

Alla tips och inspel uppskattas!
 
  • Slitet metallbalkongräcke med en överliggare i ek, synbart väderbitet, med vy över trädgården undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Renovera det du har. Ser inte ut att vara någon katastrof på bilden iallafall. Det där går med lite jobb säkert att få till mer eller mindre nyskick.
 
C cpalm skrev:
Renovera det du har. Ser inte ut att vara någon katastrof på bilden iallafall. Det där går med lite jobb säkert att få till mer eller mindre nyskick.
Det är tyvärr inte ett alternativ eftersom en av sektionerna är trasig/saknas del av.
 
Klart det går men jag hade inte gjort den av en limträskiva. Kontakta ett snickeri så borde du kunna köpa ekämnen i lämplig dimension. Med det sagt hade jag helst basat eller böjlimmat en sådan böjd sektion. Att såga ur ett enda ämnde blir inte jättesnyggt och framförallt kräver det enormt breda ämnen.

Jag hade kunnat tillverka det där åt dig för en tredjedel av vad de vill ha, men jag bor i Göteborg.
 
C
K KTM950 skrev:
Det är tyvärr inte ett alternativ eftersom en av sektionerna är trasig/saknas del av.
Då tänker jag att man fäller in eller skarvar i en ny bit trä alternativt byter just den/de sektioner som inte går att rädda. Det blir ju som du själv noterar ett rätt stort projekt att byta ut alltihop om man skall tillverka delarna själv och inte har tillgång till material och en snickeriverkstad.
 
V vectrex skrev:
Klart det går men jag hade inte gjort den av en limträskiva. Kontakta ett snickeri så borde du kunna köpa ekämnen i lämplig dimension. Med det sagt hade jag helst basat eller böjlimmat en sådan böjd sektion. Att såga ur ett enda ämnde blir inte jättesnyggt och framförallt kräver det enormt breda ämnen.

Jag hade kunnat tillverka det där åt dig för en tredjedel av vad de vill ha, men jag bor i Göteborg.
Tack, det är rätt korta sektioner så jättebreda ämnen behövs inte. Att basa och böja har jag kikat på, känns som ett svårt projekt att få till för en nybörjare. De befintliga är nog sågade ur ett stycke skulle jag tro.

V vectrex skrev:
Klart det går men jag hade inte gjort den av en limträskiva. Kontakta ett snickeri så borde du kunna köpa ekämnen i lämplig dimension. Med det sagt hade jag helst basat eller böjlimmat en sådan böjd sektion. Att såga ur ett enda ämnde blir inte jättesnyggt och framförallt kräver det enormt breda ämnen.

Jag hade kunnat tillverka det där åt dig för en tredjedel av vad de vill ha, men jag bor i Göteborg.
 
Kan meddela den som ev hittar denna tråd några år efteråt och som kanske undrar hur det gick. Efter mycket funderande så blev det ett par besök på Bauhaus, limmade eksektioner, en stund i hobbyrummet med en egenbyggd jigg/fräsmall, en handöverfräs och en bandslip. Sen båtfernissa på alltsammans. Blev bra till slut med lite envishet.
 
  • Träverkstad med arbetsbänk, träplankor, en grön Bosch-handöverfräs och slipdamm. Pågående projekt med en egenbyggd jigg/fräsmall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ekplankor med skurna, böjda spår lutade mot en vägg i ett hobbyrum, ett mindre träbord står bredvid på ett grönt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fem böjda och två raka ekplankor som har limmats och lackats, ligger på en träställning för att torka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 8 till
  • Laddar…
K
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.