Hej! På vårt hus som håller på att byggas i celcon lättbetongblock (365 mm) så är balkarna över fönstren 250 mm höga medans de övriga blocken är 200 mm. Murarna har löst detta genom att lägga en 50 mm betonggjutning där det inte ligger balkar ( så det blir samma höjd att bygga gesimserna på).

Eftersom detta bara är betong utan isolering och alltså inte lättbetong undrar jag om det kommer att bli några utfällningar eller köldbryggor pga av detta?

Är det en vanlig teknik man använder för att få "rätt bygghöjd"?

MVH / Jesper
 
Hej!

Vilken typ av hus bygger du med celcon.Hur stort blir ert hus? Vi är själva intresserade av att bygga i lättbetong. Men det känns lite poröst och lätt till sprickbildningar. Är det något du upplevt själv? Vad kommer du putsa huset med? vilken uppvärmingssystem har du valt?

hls/Moa
 
Hej!
Vi bygger ett 1 1/2 plans i gammal stil (gesimser och holmejor) samt ett fristående dubbelgarage med ovanvåning. Byggytan bli 173 kvm tillsammans + ovanvåningar.

Har ingen uppfattning om hur poröst det är men vad jag läst mig till verkar det vara ett jättebra byggmaterial. Ang. putsen så blir det tjockputs både ut och invändigt så att stenkänslan finns där.

Uppvärmningen blir jordvärme och frånluft.

MVH/ Jesper
 
Hej "jesper"
Att gjuta på 50mm betong för att komma upp i höjd är inte ovanligt men det bör göras "smart", så att det inte bildas en köldbrygga... antingen så lägger man in en ca 70-90mm cellplast i gjutningen - invändigt - i mitten eller längst ut. Skall du ha puts in och utvändigt så är det bäst att lägga den i mitten. Du skall ju ha puts utvändigt så där är det sämre att lägga den.
50mm är inte mycket men du riskerar att på sikt få nyansskillnader både på in och utsidan pga. kondens och värmeläckaget.
Lycke till!
 
Tack så mycket för ett snabbt och proffsigt svar!
Tyvärr så har ju murarna hunnit vidare och gavlarna är i princip körda (de är färdiga ända upp) Är det något som man skall "riva upp himmel och gjord för" eller går det att fixa till om några år ifall det blir utfällningar? (På byggarens bekostnad)

Hälsningar Jesper
 
Nej, riva upp himmel och jord behövs inte, men man skulle kunna diskutera med dem om att med vinkelslip ovanifrån såga bort ca 50mm och sedan hugga bort detta och ersätta med cellplast (invändigt)
 
Hej Jesper,

Vem bygger åt er? Vi letar också efter en bra entrepenör....

/Niggo
 
Hej!

Vet inte om jag får säga det för forumreglerna? Jag har inte gjort så många inlägg ännu. Men plocka i så fall bort detta meddelande.

Vi bygger med en firma som heter Saltviks Bygg och är mycket nöjda med deras insats hitills.

Hälsningar

Jesper
 
Varför körde dom inte med Celbalken? Den är 365mm tjock 250mm hög (finns även i 200 och 400). Den klarar dock bara öppningsmått på 1750 mm.

Ska du köra bredare än så så blir det att köra stålbalk eller Ubalken som armeras invändigt (helst med stålbalk) och ingjuts med betong. Inga köldbryggor och öppningar upp till 5500mm. Vi körde en sån ovanför garaget, 3000 öppning, fungerar kanon. På bilden ligger den på golvet, vi körde med block så vi hade lyftkran där, annars kan man lätt gjuta den på plats med lite stämpor under
 
  • 2004-08-18_18-17-05copy.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.