Har en klippo som är svårstartad kall. När man dragit 8-10 gånger hoppar den igång och går som en symaskin. Stannar man den några minuter hoppar den igång lätt på första draget. Förr startade den alltid igång på första draget när den var kall.

P.g.a av problemet har jag gjort följande:
  • Renovergsats förgasare. (Den såg fin ut inuti)
  • Tändstift
  • Luftfilter
  • Topplockspackning
  • Spänt dödmansgrepp.
  • Bytt primerbubblan till en korrekt med lufthål i fronten. Man ser även att det bubblar upp bensin inne vid förgasaren när man trycker på bubblan. Briggs motorn är av modellen med primerbubbla i fronten.
  • Ny olja
  • Kört med stålborste på magnetytorna vid tändspolen
Men den är forfarande svår att starta kall. Någon som har något tips? Börjar få slut på idéer :)
 
  • Röd Klippo gräsklippare på gräsmatta med synlig primerbubbla och startsnöre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Hade samma problem med en mer sentida modell med Hondamotor. Det var choken som inte stängde som den skulle.

 
Jag kan ju rakt av säga att jag klipper väldigt mycket gräs och med just Klippo gräsklippare. Har använt mig av B&S-motorerna många årtionden men nu gått över till Honda motorer. Dessvärre meckar jag inte själv med klipparna utan överlämnar detta till auktoriserade mekaniker. Men något säger mig att det måste ha med bensintillförseln att göra eftersom den är svårstartad enbart som kall men när den väl är varmkörd startar den lätt. Som inlägget ovan - choken - är även mitt tips.

Kör du på alkylat eller bensinmacksbensin? Alkylaten är helt och hållet etanolfri medans vanlig besinmacksbensin varierar mellan 5% - 10% lite beroende på vilken bensin du väljer. Är tämligen 100% säker på att en motorklippare mår avsevärt mycket bättre av alkylat än bensinma‪ckens soppa. Ett tecken på detta är vad beträffar min Klippo Excellent H (med Hondamotor) är att ljuddämparen är HELT SOTFRI! Det finns inte tillstymmelse till sot vid utblåset trots att den säkerligen har gått mer än 1000 timmar.
 
N Nileman skrev:
Har en klippo som är svårstartad kall. När man dragit 8-10 gånger hoppar den igång och går som en symaskin. Stannar man den några minuter hoppar den igång lätt på första draget. Förr startade den alltid igång på första draget när den var kall.

P.g.a av problemet har jag gjort följande:
  • Renovergsats förgasare. (Den såg fin ut inuti)
  • Tändstift
  • Luftfilter
  • Topplockspackning
  • Spänt dödmansgrepp.
  • Bytt primerbubblan till en korrekt med lufthål i fronten. Man ser även att det bubblar upp bensin inne vid förgasaren när man trycker på bubblan. Briggs motorn är av modellen med primerbubbla i fronten.
  • Ny olja
  • Kört med stålborste på magnetytorna vid tändspolen
Men den är forfarande svår att starta kall. Någon som har något tips? Börjar få slut på idéer :)
Enligt reklamen ska man byta tändstift på en Klippo. Men det är samma motor på nästan alla gräsklippare, Briggs and Stratton. Köp japanskt nästa gång. Eller en elektrisk.
 
Slitet tändstift skulle jag gissa på.
 
C cbrolin skrev:
Men det är samma motor på nästan alla gräsklippare, Briggs and Stratton.
De är vanliga men även Honda är det.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Lätta "snabbfixen" är att borra ett 2-3mm hål i luftburken bakom filtret.
Där sprutar man sen in en puff startgas genom att sticka in pipen genom hålet....

Så löste jag det på en gammal klippare vi har i stugan när morsan och mormor började gnälla om att den var jobbigt att få igång. Detta var en 8-10år sen nu, jag har inte rört en skruv på klipparen sen dess o får fortfarande enbart lovord om hur lättstartad den är.....
 
Alfredo Alfredo skrev:
De är vanliga men även Honda är det.
Förstår inte vad du vill ha sagt med det. Jag skrev att B&S är vanligt förekommande eftersom Klippo skryter om sin kvalitet trots att de har exakt samma motor som de flesta av sina konkurrenter. Dock kudos till Klippo som erkänner att deras klippare kan vara svårstartade men att detta oftast enkelt kan fixas genom att byta tändstift för det gör tydligen deras kunde ganska ofta.

Honda använder inte B&S. De gör sina egna motorer. Det står i manualen till min Honda att om den inte startar på max två försök så är det något fel. Ingen ide att fortsätta dra alltså. Min startade alltid på första draget bortsett ifrån säsongernas första klippningar som krävde två drag.
 
C cbrolin skrev:
Förstår inte vad du vill ha sagt med det.
Att det exempelvis finns klippogräsklippare med hondamotor.
 
MultiMan
C cbrolin skrev:
Förstår inte vad du vill ha sagt med det. Jag skrev att B&S är vanligt förekommande eftersom Klippo skryter om sin kvalitet trots att de har exakt samma motor som de flesta av sina konkurrenter. Dock kudos till Klippo som erkänner att deras klippare kan vara svårstartade men att detta oftast enkelt kan fixas genom att byta tändstift för det gör tydligen deras kunde ganska ofta.

Honda använder inte B&S. De gör sina egna motorer. Det står i manualen till min Honda att om den inte startar på max två försök så är det något fel. Ingen ide att fortsätta dra alltså. Min startade alltid på första draget bortsett ifrån säsongernas första klippningar som krävde två drag.
För mig har Klippo alltid främst pratat om hur bra chassit är konstruerat, kåpan i Silumin, de kullagrade hjulen som håller länge och rullar lätt. Det helt vibrationsfria handtaget på proffsmaskinerna. Den enkelt konstruerade och lättservade, pålitliga framhjulsdriften. Den enkla och robusta höjdinställningen. Med flera saker.

Som jag minns var de rätt tidigt ute med Honda-motorer (min Pro 4 är 20 år gammal och de började med Honda ett bra tag innan det) vilket var bra då de oftast haft bästa motorerna. Det är nog därför folk reagerar när du säger "Men det är samma motor på nästan alla gräsklippare, Briggs and Stratton."
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
För mig har Klippo alltid främst pratat om hur bra chassit är konstruerat, kåpan i Silumin, de kullagrade hjulen som håller länge och rullar lätt. Det helt vibrationsfria handtaget på proffsmaskinerna. Den enkelt konstruerade och lättservade, pålitliga framhjulsdriften. Den enkla och robusta höjdinställningen. Med flera saker.

Som jag minns var de rätt tidigt ute med Honda-motorer (min Pro 4 är 20 år gammal och de började med Honda ett bra tag innan det) vilket var bra då de oftast haft bästa motorerna. Det är nog därför folk reagerar när du säger "Men det är samma motor på nästan alla gräsklippare, Briggs and Stratton."
Man kan ju tolka uttalandet som... för det första... de allra flesta gräsklippare som sålts i Sverige procentuellt sedan säg början av 1970-talet har varit JUST KLIPPO. Av den enkla anledningen att själva klipparen var svensktillverkad och ihopskruvad i Sverige. Samt att alla kommuner satsade på KLIPPO. Förutom själva motorn som var av märket B&S som naturligtvis var från USA.
Sedan tillverkade även skånskägda KLIPPO klippare med Hondamotorer. Men de var nog mest vanliga hos kommuner samt av "proffs" rent allmänt som redan insåg att japanska Honda skulle bli en större kvalitetsstämpel på världsmarknaden än amerikanska B&S. Vi minns säkert hur vi såg på japanska bilar på den tiden med stämpeln "japanskit" men idag är troligen de japanska bilarna bland de mest driftsäkra på världsmarknaden. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.