Hej!

Jag har nyligen investerat i ett verktygsskåp med utdragbara plåtlådor. Nu vill jag hitta någon form av gummiduk eller annat underlagsmaterial som jag kan lägga i botten av varje låda för att förhindra att nycklar etc. flyger omkring i lådorna när man öppnar/stänger/kör runt med vagnen osv.

Någon som vet något vettigt och samtidigt billigt material som funkar till detta? Helst vill jag köpa en riktigt stor bit (har planer på fler lådor efterhand) och inte 50x50cm bitar för massor av pengar i järnhandeln.

//daniel
 
Det fanns förr på Biltema. Kanske finns det fortfarande. Sån där randig gummimatta.
 
Theofils har gummi på löpmeter och är tror jag 600 bred. Rätt tunn men stadig och bra, väldans följsam. Blir inte statisk.. rätt bra i snickerisammanhang. Körde med det i kökslådor och har en meter kvar. Har faktiskt inte reflekterat att använda den i plåtskåpet, måste prova. Mindre risk att eggverktyg eller överfräsfötter blir fula pga junk på plåten.

Den är ljusgrå med småpluppar, typ 1mm höga, 2mm i diameter med 6mm cc vill jag minnas. Kommer tyvärr inte ihåg priset men jag har för mig att det var överkomligt med tanke på kvaliten.

Kolla på http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=60309170
 
Ring till Trelleborg Gummi och fråga om du får köpa spillbitar av deras gummidukar som de använder i någon form av produktion.

Helt suveräna dukar, stretchar bra, hållbara som bara den. Jag kom över en rulle på 50x1.80 m. Funkar till nästan allt.
Jag använde den som takbeklädnad på en vedbod, perfekt. Vet en som använde den som poolduk...

Kostar? Ingen aning. Jag fick min i byte. Tyvärr har jag inget över.

Tänker jag efter lite noga så har jag faktisk riktigt bra gummimattor i ladugården. Ca 1-1.5 cm tjocka. Stabila som sjutton. Korna har stått på dem för att få ett mjukt o bra underlag.

Helt suveräna att ha som ståmattor i snickeriverkstan men funkar säkert i låddor med. Har väl en 20-30 kvm skulle jag tro över om någon är spekulant.

www.viksbergsgard.se
 
IKEA har ju halvgenomskinlig gummi/plastmatta som man ska ha i kökslådorna. Kanske något som funkar i verktygslådan oxo?
 
Jag köpte gummidukarna till min verktygsvagn på samma ställe som jag köpte vagnen, Jula.
 
Den på Biltema, räfflad bagagerums matta är fin fin
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Idag har jag inventerat marknaden för gummiduk/glidskydd osv. i Helsingborg. Den variant som kändes bäst, helt utan konkurrens var en mycket tunn gummiduk med mycket hög friktion från Ferms Agenturer. Den kostade dock runt 500kr/m2 så det var inget alternativ. Iställe föll valet på 1 rulle 50X150cm "Rationell" glidskydd för kökslådor från IKEA. Kostade 50kr. Tunn, i någon sorts mjuk plast tror jag, är lite tveksam till riktigt hur bra den är på att hålla verktyg på plats.

Detta kompletterade jag med 2 meter av Swedols gummimatta BS-35017, som både var aningen billigare än biltemas variant, och kändes mer rejäl.

Återkommer med en recension.
 
Slitarkt och rätt billigt är det att köpa gummiduk avsedd för trädgårdsdammar. Köpte ett antal kvadrat på Bauhaus för många år sen, rejäl kvalitet...

/A
 
Jag köpte gummiduk för samma ändamål som du från ahlsells. Lite tjockare och väldigt robust. Dock måste man nog ha företag för att handla där men det kanske du kan lösa på något sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.