N
Det har varit mycket regniga dagar på västkusten senaste veckan och ikväll upptäckt vi detta på vår fasad. Kan det vara infästningen från stupröret som lett till detta? Vad gör man? Täpper till?

Så härligt med gamla hus. Alltid är det något!

Tack på förhand!
 
  • Fuktfläckar och missfärgningar på en vit fasad, framför en hängränna och stuprör, i ett gammalt hus efter flera dagar med regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du har ju ett skadat stuprör ser ihopklämt ut?
Röret bör bytas ut så att det kan fungera vid störtregn..
 
N
R Rejäl skrev:
Du har ju ett skadat stuprör ser ihopklämt ut?
Röret bör bytas ut så att det kan fungera vid störtregn..
Ja det är vint och snett men tror inte det är anledningen. Då hade hängrännan svämmat över och fukten kommit från fler ställen.
 
R
Me. Hur tänker du att svepet ska läcka?
Den sitter ju runt stupröret på utsidan av röret..
Om röret inte sväljer så kommer det att läcka ut alla skarvar och böjar på stupröret som sedan kan ledas in mot väggen av svepen tänker jag..

Svep= stuprörsinfästning
 
Du får väl kolla om det är läckande i någon skarv. Ser ut som om det är kopparrött med lödda skarvar. Vinkeln verkar mest misstänkt som boven i dramat.
 
R
Det måste läcka ur skarvarna eller böjarna..
 
D
N Naiv entusiast skrev:
Det har varit mycket regniga dagar på västkusten senaste veckan och ikväll upptäckt vi detta på vår fasad. Kan det vara infästningen från stupröret som lett till detta? Vad gör man? Täpper till?

Så härligt med gamla hus. Alltid är det något!

Tack på förhand!
Ställ upp en stege och undersök röret längst upp där fuktfläcken börjar.
 
C
Stupröret får sig en buckla, en pinne fastnar där och sen börjar det byggas upp bös i stupröret. Vintern kommer och det blöta böset fryser, expanderar och orsakar frostsprängning av röret. Våren kommer och det börjar pissa ut vatten genom skadan på den reveterade fasaden. Ingen märker nåt, och efter några år står man där med omfattande dolda rötskador på timmerstommen.

Det är orsak och verkan... Fråga mig inte hur jag vet 😉
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.