Hej!
Har köpt ett fritidshus med 8 st radiatorer, där varje står och droppar lite vid vred/termostat.
På bilden har jag ringat in i grönt vad jag tror kallas ventilhus och inringat i rött det jag kallar termostat.
Hade gärna fått lite hjälp,
Ska man byta hela ventilhuset och termostat?
Eller går det att byta endast termostat? Har letat runt lite och försökt hitta att beställa, men kände att jag ska försöka rådfråga lite först!
 
  • Radiator med ventildel inringad i grönt och termostatdel inringad i rött, belägen mot en blommig tapet. En hand syns i bildens övre vänstra hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ganska enkelt göra om packningen på gamla slottsventiler som detta. Använd lin och tätningspasta. Billigaste sättet. Har man värmepump ska termostater ändå stå max överallt det går.
 
  • Gilla
Wilson123 och 1 till
  • Laddar…
Om du inte vill reparera slottsvreden, så är min erfarenhet att det både är lättast och billigast att byta alltihop, alltså hela ventilen (det du kallar ventilhus). Utbytesinsatserna för att kunna montera nya vred i den gamla ventilen är inte sällan dyrare än en helt ny ventil, och det är inte sällan lättare att skruva av hela ventilen från rören, än att få ut insatsen bakom vredet, eftersom den inte sällan har ärgat fast.
 
  • Gilla
Wilson123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.