Hej!
Som så många andra ska jag ta mig an ett första altanbygge och söker lite experthjälp.

Altanen kommer att vara ca 50-60cm ovanför marken och hade tänkt gräva plintar och köra med kryssbjälklag samt fästa bärlina i husgrunden.
Problemet är att jag inte riktigt får klart för mig hur jag borde räkna på det för att det ska bli rätt.
Del "A" är i nuläget under tak och har en befintlig 95x95-stolpe som jag märkt ut.

Om jag förstår det rätt så borde det behövas 2 rader med plintar i "B"-delen för att hålla uppe bärlinorna, och max 1550 mellan plintarna förutsatt att man använder 45x195.
Har ännu svårare att få ihop "A"-delen. Skulle det räcka med 2 plintar i linje med befintlig stolpe?

Om någon har lite goda råd så tar jag väldigt gärna emot dem! :)

Tack på förhand!
 
  • Skiss över planerad altan där del A är under tak och har markerad stolpe, del B kräver två rader med plintar för bärlinor. Husets gräns visad nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Åt vilket håll vill du ha trallen?
 
K kniv skrev:
Åt vilket håll vill du ha trallen?
Trallen ska ligga längs med huset, så från vänster till höger enligt bilden.
 
JP87 JP87 skrev:
Hej!
Som så många andra ska jag ta mig an ett första altanbygge och söker lite experthjälp.

Altanen kommer att vara ca 50-60cm ovanför marken och hade tänkt gräva plintar och köra med kryssbjälklag samt fästa bärlina i husgrunden.
Problemet är att jag inte riktigt får klart för mig hur jag borde räkna på det för att det ska bli rätt.
Del "A" är i nuläget under tak och har en befintlig 95x95-stolpe som jag märkt ut.

Om jag förstår det rätt så borde det behövas 2 rader med plintar i "B"-delen för att hålla uppe bärlinorna, och max 1550 mellan plintarna förutsatt att man använder 45x195.
Har ännu svårare att få ihop "A"-delen. Skulle det räcka med 2 plintar i linje med befintlig stolpe?

Om någon har lite goda råd så tar jag väldigt gärna emot dem! :)

Tack på förhand!
Vilken snözon bor du i?
Vilken dimension på golvbjälkar har du tänkt?
 
K Kane skrev:
Vilken snözon bor du i?
Vilken dimension på golvbjälkar har du tänkt?
Snözon 3 bor jag i.
Tanken var 45x145, men är öppen för förslag 😅
 
K
1550mm mellan plintar på 45x195 bärlina är väldigt tätt.. Blir mkt extra att gräva. Kolla träguiden men tror typ du kan gå upp mot 2,3m mellan plintarna med så grov bärlina. Och om du ska ha 50-60cm upp till ovansidan altan kan du gott lägga ett upplag på marksten 0,5m från huset med bärlina på, istället för att fästa i huset. Och om du då har 195 som bärlina och 145 som skruvreglar så behöver bara plinten sticka upp 13 ovan marken, vilket är alldeles ypperligt. Skulle aldrig ha 145 som bärlina och du tänkt dig vanlig 28 trall med cc 60cm på skruvreglarna.
 
JP87 JP87 skrev:
Snözon 3 bor jag i.
Tanken var 45x145, men är öppen för förslag 😅
Med 2 plintrader får du 2200+ i spännvidd mellan bärlinorna vilket är på gränsen men bör funka med c/c 600 och 28 mm trall. Med 45x195 som bärlinor kan du då ha typ 2000 mellan plintarna.
 
K Kane skrev:
Med 2 plintrader får du 2200+ i spännvidd mellan bärlinorna vilket är på gränsen men bör funka med c/c 600 och 28 mm trall. Med 45x195 som bärlinor kan du då ha typ 2000 mellan plintarna.
Är det då bättre att flytta plintarna lite närmare huset och ha lite överhäng då jag ändå kommer ha trappa runt nästan hela altanen utom på den högra sidan? Något som bilden jag bifogar?

Överallt jag läser så säger folk olika kring det där med att fästa bärlina i grunden eller inte. Vad är argumentet till att inte göra det enligt er?
 
  • Skiss av altanens konstruktion med plintar, mått och sektioner markerade med bokstäverna A och B. Huset är markerat i mörkgrått nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Vad har du för fasad du tänkt att fästa i? Spelar ganska avgörande roll..
 
K kniv skrev:
Vad har du för fasad du tänkt att fästa i? Spelar ganska avgörande roll..
Det är betongplatta med ca 6 cm isolering utanpå
 
K
Ska du fästa en bärlina ca 20cm ovan mark i den plattan?
 
K kniv skrev:
Ska du fästa en bärlina ca 20cm ovan mark i den plattan?
Ja, underkant på bärlinan blir ju då ca 20cm från marken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.