A Avemo skrev:
De kan leverera hällen med en kabel som fungerar både vid enfas och tvåfas
Nja, den kabel som levererades i detta fallet måste ju klippas upp (nollorna) om den ska användas i NL, och skarvas ihop (faserna) om man ska köra enfas, så där sket det argumentet sig.
 
D Dilato skrev:
Nja, den kabel som levererades i detta fallet måste ju klippas upp (nollorna) om den ska användas i NL, och skarvas ihop (faserna) om man ska köra enfas, så där sket det argumentet sig.
Jag är inte ute efter att ta någon tillverkare i försvar. Jag undrar vad problemet är med den kabeln vi talar om. Ser du något problem med den? Du skriver ju själv hur man gör för att använda just den kabeln i Nederländerna eller för enfas. Så vad menar du skiter sig? Jag tror att möjligheten att leverera samma kabel till alla installationer är orsaken till att de har valt just den kabeln. Vad tror du?
 
A Avemo skrev:
De kan leverera hällen med en kabel som fungerar både vid enfas och tvåfas.
Ja det skulle kunna vara ett motiv, men nej, vem skulle egentligen tjäna på det? Den ska ju installeras av en elfirma.

Jag tycker det vore ännu bättre om tillverkaren eller butik monterar den sladd och stickpropp som kunden vill ha, 3G2.5 mm² och Norwesco i enfasfallet och 5G1.5 mm² och perilex i flerfasfallet. Då slipper kunden svära över fejkpriset som står i butiken (elfirma tillkommer). Det gäller bara att det finns ett uttag.
A Avemo skrev:
Den situationen får man ju inte i fallet med spishällen.
Jo, om den ska koppla enfasigt.
A Avemo skrev:
Och varför skall vi acceptera galenskaper bara för att vi accepterar den här lösningen på den här för de flesta helt triviala frågan?
Det ena bruka följa det andra. Så länge ingen protesterar så brukar allting barka i väg åt helv.... Jag uppmanar till bojkott av hällar från Ikea!
A Avemo skrev:
Detta med parallella ledare i en gruppledning är väl fråga om att om den ena skadas eller lossnar så får man en överbelastning av den andra utan att märka att något är fel.
Det finns 5 A4-sidor i elinstallationsreglerna och 7 sidor i SEK HB 421 om ställningstaganden för hur man skyddar parallella ledningar. Det är problematiskt. Dessa regler gäller inte apparatsladdar men det beror inte på att problem inte finns där också.

Vidare så innebär det onödiga risker att knövla in dubbla ledare på terminalerna i en perilexstickpropp. De är inte avsedda för det.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det skulle kunna vara ett motiv, men nej, vem skulle egentligen tjäna på det? Den ska ju installeras av en elfirma.

Jag tycker det vore ännu bättre om tillverkaren eller butik monterar den sladd och stickpropp som kunden vill ha, 3G2.5 mm² och Norwesco i enfasfallet och 5G1.5 mm² och perilex i flerfasfallet. Då slipper kunden svära över fejkpriset som står i butiken (elfirma tillkommer). Det gäller bara att det finns ett uttag.

Jo, om den ska koppla enfasigt.

Det ena bruka följa det andra. Så länge ingen protesterar så brukar allting barka i väg åt helv.... Jag uppmanar till bojkott av hällar från Ikea!

Det finns 5 A4-sidor i elinstallationsreglerna och 7 sidor i SEK HB 421 om ställningstaganden för hur man skyddar parallella ledningar. Det är problematiskt. Dessa regler gäller inte apparatsladdar men det beror inte på att problem inte finns där också.

Vidare så innebär det onödiga risker att knövla in dubbla ledare på terminalerna i en perilexstickpropp. De är inte avsedda för det.
Nederländerna är inte något U-land där man inte förstår elektricitet. Det finns säkert skickliga ingenjörer och elektriker där med som har lika många A4-sidor om varför deras sätt är bra. Sverige är inte bäst på allt.....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nederländerna är inte något U-land där man inte förstår elektricitet. Det finns säkert skickliga ingenjörer och elektriker där med som har lika många A4-sidor om varför deras sätt är bra. Sverige är inte bäst på allt.....
Jo och det är ju egentligen mycket märkligt att vi inte har en standard för spisanslutningar.
Har inte kollat om EU grottat i utmaningen?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nederländerna är inte något U-land där man inte förstår elektricitet. Det finns säkert skickliga ingenjörer och elektriker där med som har lika många A4-sidor om varför deras sätt är bra. Sverige är inte bäst på allt.....
Att det är en något udda lösning betvivlar väl ingen, det vanliga är att man gör som vi i Sverige eller kanske rättare att vi i Sverige gör som i dom allra flesta andra länder. Det handlar alltså inte om att vi är så bra utan om att man i Nederländerna har ett något udda system.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det skulle kunna vara ett motiv, men nej, vem skulle egentligen tjäna på det? Den ska ju installeras av en elfirma.
Jag tänker mig att leverantören tjänar på det genom färre returer av kablar som inte passar kundens installation. Och genom att få färre artiklar i lager.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker det vore ännu bättre om tillverkaren eller butik monterar den sladd och stickpropp som kunden vill ha, 3G2.5 mm² och Norwesco i enfasfallet och 5G1.5 mm² och perilex i flerfasfallet.
Det tycker jag också.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns 5 A4-sidor i elinstallationsreglerna och 7 sidor i SEK HB 421 om ställningstaganden för hur man skyddar parallella ledningar. Det är problematiskt. Dessa regler gäller inte apparatsladdar men det beror inte på att problem inte finns där också.
Förstår vi inkopplingen olika på något vis? Ledarna sitter ihop i dosan eller norwescoproppen i enfasfallet. Men de har ingen kontakt med varandra i hällen så länge man inte gör en kombination av de två sätten att koppla och både använder fyrledare och byglar i hällen. Hur får du det då till att vara parallella ledare?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vidare så innebär det onödiga risker att knövla in dubbla ledare på terminalerna i en perilexstickpropp. De är inte avsedda för det.
Den köper jag möjligen.
 
A Avemo skrev:
Jag tänker mig att leverantören tjänar på det genom färre returer av kablar som inte passar kundens installation. Och genom att få färre artiklar i lager.
Ja just det, precis så... Men jag undrar hur mycket förvirringen kring allt detta kostar i jämförelse...

Då är det bättre att de skickar hällen utan sladd till Sverige och låter butiken montera den som ska användas.
A Avemo skrev:
Förstår vi inkopplingen olika på något vis? Ledarna sitter ihop i dosan eller norwescoproppen i enfasfallet. Men de har ingen kontakt med varandra i hällen så länge man inte gör en kombination av de två sätten att koppla och både använder fyrledare och byglar i hällen. Hur får du det då till att vara parallella ledare?
Jag tänker på denna anvisning som finns i en färsk granntråd. Jag vet inte om bygeln för N sitter där från fabrik. För faserna verkar det finnas en lös bygel som kanske används. Det framgår inte att det är olämpligt att använda dessa byglar om man matar plinten med två ledare. Hur skulle folk och nyutexaminerade elektriker resonera? En bygel måste ju vara bättre alla dar i veckan, eller? Jag påstår att tillverkarens anvisning på bilden här är felaktig.

Inkopplingsbild för en elektrisk kokplatta med markeringar i rött för potentiell bygelanvändning mellan faser och noll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mest illa blir det väl om en holländare kör med samma fas i två grupper, bygel och en nolltåt, dubbla strömmen, lixom...😟
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tänker på denna anvisning som finns i en färsk granntråd.
Den hade jag inte sett. Och där är det förstås stor risk att det blir fel. Men på bilderna som fanns i den här tråden såg jag inga byglar.
 
Den anvisningen i granntråden har förekommit flitigt på forumet. Du läser väl alla trådar ;)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den anvisningen i granntråden har förekommit flitigt på forumet. Du läser väl alla trådar ;)
Om det fanns några tvivel om det så har du just visat för oss båda att jag inte läser alla trådar på forumet. Jag får tro dig på ditt ord om du säger att du gör det.

Kan vi då sammanfatta problemen med TS spis, kabel och anvisning med följande?
1. Det kan vara problem i vissa stickproppar som inte är avsedda för att ha två trådar i en kopplingsklämma.
2. Det bidrar till att Sverige assimileras i Europa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.