Ska bygga hus 115 kvm i ett plan med fvp Comfortzone CE50 i Östersund under våren. Tanken är sedan
att bygga ett fristående isolerat garage på 30-40 kvm ca 10 m från huset. Funderar nu på hur man ska
lösa uppvärmningen för garaget. Det räcker om garaget kan hålla 5-10 grader under vinterhalvåret.

Är det vettigt att lägga ner en kulvert för att sedan gjuta in golvvärme i garageplattan. Blir det onödigt dyrt och
kommer det bli en onödig belastning på vp då den värmen kommer gå till spillo.

Vilka andra varianter för att värma upp garaget finns det ? Funderar på att sätta in ett par el-element.

Tacksam för förslag på olika lösningar !
 
Jag skulle gjort som du föreslår med kulvert och gjuta golvvärme. Då du har en värmepump är det ju lika bra att utnyttja den. Jag har garage med golvvärme och kopplat till vp. När jag byggde ut huset så drog jag kulvert till utbyggnade för att kunna nyttja bef vp. Fungerar kanonbra.
Min far har just byggt ett 90m2 garage 30 m från huset och han drog kulvert till det från husets vp
 
Jag har en 3 kW byggfläkt med termostat från Jula som jag kör i mitt garage. Kör den på läge ett av två, vet inte hur mänga kW den tar då men den håller garaget på ca 12 grader förutom när det blir nedåt -15 ute, då går innetempen ner till ca +5.

Om jag vill ha varmt i garaget kör jag den på full effekt i nån timma.

Fläkten kostade 499:- tror jag.

/V
 
Kulvert och golvvärme känns ju som en stabil lösning, funderar fortfarande på om det är den mest eknomiska. Värmefläkt är ju en billig investering men den drar väl en hel del el !?

Finns det någon liten luf/luft värmepump man skulle kunna ansluta till garaget ?
 
Vänta nu.
Tänk på hur lite effekt kan du ta ur en frånluftvärmepump?
Det brukar räcka ner till ca +5-10 grader ute för att eltillskott ska gå in.
Med garaget så kommer du största delen av säsongen gå på eldrift. Du kan lika gärna sätta in en el-fläkt.
Alternativet är en luft-luft värmepump i garaget eller att installera bergvärme i huset som klarar hela behovet, både i garaget och huset.
Om du endast gör tappvatten med bergvärme så har du en bra anläggning i frånluftvärmepumpen som värmer tappvattnet och ventilerar huset.
 
Jag har också funderat på detta nyligen.
Har ett garage på 36m2, 95 mm isolering i vägg, funderar på att smälla in 190mm i tak (är nu inte isolerat i tak).
Funderar starkt på en luft-luft värmepump som värmer upp utrymmet, drar lite ström. Är det inte så att man kan tidsstyra
denna så att ex. nattetid och tider du inte är i garaget sänks det några grader och när du är där så är det höjt.
Det ska väl tilläggas att jag funderar på att inte ha bilen där utan ha detta till verkstad/gym/förvaring. Därför vill jag kunna höja värmen ex. på kvällen (vid träning) upp till c:a 20 grader. Man kan ju få en hyfsad pump som värmer upp 70m2 för c:a 7000:-.
Bara radiatorerna kostar ju nästan detta å så drar dom ju en massa dumma watt: säg 4 st a 1000W=) 1500kr x 4=6000kr.
alltså 6000:- å så drar dom 4000W = inte bra.

Är detta en rimlig lösning?
 
Luft-luft värmepumpen tillser ju även så att man få ventilation i uttrymmet.
 
Utan att kunna säga något om effekt och beräkningar. Om du ska ha garaget till mer än att bara förvara bilen, och vill ha lite mer komfortvärme, så bör det ju löna sig med någon form av värmepumplösning.

För vår del räcker det ju i stort sett med en temperatur så det inte fryser. Uppvärmingen kommer bara behövas under vinterhalvåret. Det lutar åt någon sorts el-fläkt med termostat.
 
Luft-luft värmepumpen tillför INTE ventilation. Det finns några som har ett minimalt rör där det drar in luft men ventilation kallas det inte.
Jag har en 5.5 kW panasonic som står på 16 grader C. Det går ganska fort att få upp den i 20 grader då jag vill jobba med något i garage.
 
Jag hade värmt garager med en fläckt konvektor. via kulvert från huset. men jag hae ju o andra sidan valt en ennan värmekälla.
är tveksam till att värmen kommer at räcka (ja du får varmt, men det blir nog mycke lepatron)
 
En fråga bas. Har du smällt in ett freshventil för ventilation, eller vilken lösning har du?. Har du stor elförbrukning på din värmepump?

Frågan är också hur mycket golvet kyler. Tänkte först lägga klinkers (lätt att hålla rent) men lägga ett flytande golv (frigolit+masonitskivor) kanske hade hjälpt till för få bort kylan från golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.