Claes Sörmland
N Nucky skrev:
Denna typ av tråd gör mig rädd att ens bo granne med någon.
Det finns många som tror att 4,5 m från fastighetsgränsen är någon sorts samfälld mark som grannskapet bestämmer över. Vi ser det om och om igen på detta forum.
 
  • Gilla
polaris78 och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Joppa83 Joppa83 skrev:
Sitter altanen/trädäcket ihop med huset?

Om så är fallet skulle jag vilja påstå att bygglov krävs.
I PBL 9 kap. 4f § så har man skrivit när bygglov inte krävs för altaner:
- inom 3,6 meter från bostadshuset
- inte högre än 1,8 meter
- inte placeras närmre gräns än 4,5 meter

Gör man avsteg från detta så är min bedömning att bygglov krävs.

Denna lagändring tillkom 2020 har jag för mig och kan inte tillämpas retroaktivt, dvs innan 2020.
Att en marknära altan sitter ihop med huset innebär inte att den per automatik omfattas av bygglovskrav. I grund och botten ska den nya altanen tillföra en byggnadsvolym eller utgöra en fasadändring för att kräva bygglov. En trätrall eller plattsättning som utgår från och t o m är fäst i villans grund utgör vanligen inte en sådan bygglovspliktig ändring av byggnaden.

Men det är ett härligt snårigt gränsland av bedömningar man får göra som fastighetsägare.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Peter787 skrev:
Olika kommuner har idiotiskt nog olika höjder som kan byggas utan bygglov, enligt Boverket är 1,8 m vanligast.
Materialet man bygger med har ingen betydelse, man kan bygga i stål om man känner för det.
Och det ska sägas att även om kommuner ger olika generella rekommendationer av denna typ så kan man som fastighetsägare göra sin egen bedömning av rättsläget och helt strunta i kommunens medarbetare om de inte för fram goda sakskäl (=rättsfall).

Det man riskerar är att kommunen inte lägger ned ett eventuellt senare tillsynsärende utan utdömer en byggsanktionsavgift och rättelseföreläggande. Men detta överklagar man i så fall till länsstyrelse, MMD och MÖD så får man i sista instans veta om man har gjort rätt bedömning av rättsläget.
 
  • Gilla
Kalle B och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är det du vill göra? Grannen verkar ha rätt att bygga som den gjort.
Vill du få bort trädäcket är det nog kört.
Vill du jävlas med grannen så plantera något klättrande ogräs. Det kommer bli ett helvete att hålla rent när det växer in under trädäcket och dyker upp överallt.

Mitt förslag är att du sköter ditt på din tomt och låter grannen bygga sitt trädäck. Man får nästan inte göra någonting på sin tomt i det här landet så man blir ju provocerad när nån tycker även det är för mycket....🤔😡
Jag har väl inte direkt tänkt att jag ska göra något, blev bara fundersam på vad som gäller och känns som jag fått svar här. Bra att veta om man själv planerar något i framtiden! Förstöra någons bygge med ogräs kommer jag definitivt inte göra 🙂
 
  • Gilla
pippii långstrump och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fripponen skrev:
Jag har väl inte direkt tänkt att jag ska göra något, blev bara fundersam på vad som gäller och känns som jag fått svar här. Bra att veta om man själv planerar något i framtiden! Förstöra någons bygge med ogräs kommer jag definitivt inte göra 🙂
Det ska ju sägas att grannen inte får genomföra en åtgärd där ett byggnadsverk placeras eller utformas så att det innebär en betydande olägenhet för dig (2 kap 9 § PBL). En uteplats nära tomtgränsen i ett typiskt villaområde faller nog väldigt sällan inom detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska ju sägas att grannen inte får genomföra en åtgärd där ett byggnadsverk placeras eller utformas så att det innebär en betydande olägenhet för dig (2 kap 9 § PBL). En uteplats nära tomtgränsen i ett typiskt villaområde faller nog väldigt sällan inom detta.
Min altan var ett svartbygge som grannen stått och tittat på när den byggdes utan att säga ett pip, han var knäpptyst under hela försäljningen/visningar men när jag hade köpt huset och satt på altanen 1:a dagen efter inflytt kom grannen och gnällde på altanen, sen skickade han in en anmälan till kommunen.

Jag ansökte om bygglov, grannen gnällde om att altanen var för nära tomtgräns (1.9 meter), att den var för hög, (han kallade den scenen, man tittade ner på granntomten), den var en betydande olägenhet..
Ritning av en altan byggd på framsidan av ett hus. Altanen har räcke och trappa på höger sida, samt måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handskriven invändning mot bygglov med kommentarer om altanens placering nära tomtgräns, höjd och störande inverkan på grannskapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag fick bygglov ändå.
Dokument med beslut om bygglov för altan, beskriver placering nära tomtgräns och bedömning om påverkan på grannfastighet; markerat utdrag betonar minimal olägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan grannen anmälde altanen till kommunen kallade vi honom därefter "Benedictus" som den småpåve han trodde sig vara.
 
  • Gilla
  • Haha
TSkoogh och 11 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min altan var ett svartbygge som grannen stått och tittat på när den byggdes utan att säga ett pip, han var knäpptyst under hela försäljningen/visningar men när jag hade köpt huset och satt på altanen 1:a dagen efter inflytt kom grannen och gnällde på altanen, sen skickade han in en anmälan till kommunen.

Jag ansökte om bygglov, grannen gnällde om att altanen var för nära tomtgräns (1.9 meter), att den var för hög, (han kallade den scenen, man tittade ner på granntomten), den var en betydande olägenhet..
[bild]
[bild]
Men jag fick bygglov ändå.
[bild]

Sedan grannen anmälde altanen till kommunen kallade vi honom därefter "Benedictus" som den småpåve han trodde sig vara.
innebär inte att en altan i tomtgräns bygglovspliktig.
Snarare tvärtom du får bygga en altan eller liknande ända fram till tomtgräns.
det här med 4,5m är ofta en något man missuppfattar vad det verkligen innebär.
 
Jag behövde ändå bygglov för fasadförändringen, altandörrarna var också "svartbygge".
 
D Dilato skrev:
Jag behövde ändå bygglov för fasadförändringen, altandörrarna var också "svartbygge".
precis, sätta in en altandörr är med största sannolikhet bygglovspliktigt
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F fripponen skrev:
Att vi kommer väldigt nära varandra. Vill vi bygga ut åt det hållet känns det väldigt begränsande, även om vi skulle hålla 4,5 meter från tomtgräns.
för mig är ju det samma som om grannen ställer utemmöblerna på gräsmattan vid tomtgräns enda skilnaden är ju lite plankor under möblerna
 
  • Gilla
Peter Transjö och 2 till
  • Laddar…
F fripponen skrev:
Att vi kommer väldigt nära varandra. Vill vi bygga ut åt det hållet känns det väldigt begränsande, även om vi skulle hålla 4,5 meter från tomtgräns.
Vi tänker ofta att en tomt ska belagd med gräs. Men det är ju inget som hindrar dig från att ha trägolv istället. Eller grus, asfalt, eller stenplattor för den delen.
 
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
F fripponen skrev:
Ja, den sitter ihop med huset. Det var så jag också tolkade det, men blev osäker när kommunen säger att det inte behövs. De borde ju ha koll…
Jag har varit med om i stort sätt samma sak. När jag kontaktade kommun fick jag besked att det var okej att bygga en meter från min tomtgräns men trädäcket fick inte vara högre än 0,5 m över mark för då är det bygglovspliktig. Däcket var något högre än 0,5 m när jag kontrollerade men gick inte vidare då det var marginellt. Idag har de byggt in trädäcket med masonit, det ser fruktansvärt ut. Jag planterar höga växter som döljer eländet och de får mycket löv på taket till uteplatsen, tyvärr.😊
 
Claes Sörmland
S Sylvia30 skrev:
Jag har varit med om i stort sätt samma sak. När jag kontaktade kommun fick jag besked att det var okej att bygga en meter från min tomtgräns men trädäcket fick inte vara högre än 0,5 m över mark för då är det bygglovspliktig. Däcket var något högre än 0,5 m när jag kontrollerade men gick inte vidare då det var marginellt. Idag har de byggt in trädäcket med masonit, det ser fruktansvärt ut. Jag planterar höga växter som döljer eländet och de får mycket löv på taket till uteplatsen, tyvärr.😊
Rättsfall har tydliggjort att det mer handlar om kring 1,6 m än 0,5 m. Kanske fanns inte de domarna när det begav sig i ditt fall?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rättsfall har tydliggjort att det mer handlar om kring 1,6 m än 0,5 m. Kanske fanns inte de domarna när det begav sig i ditt fall?
precis, ska man generalisera så ska man nog utgå från 1,6m.
Även om det aldrig blir så enkelt med PBL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.