Hej,

Har en sluttande tomt där den tidigare växtligheten vänts upp och ner och blivit packad lerjord på grund av det husbygge vi håller på med. När det regnar kraftigt blir det som små kanaler som för med sig sediment ner i backen. Den tidigare gräsmattan fångade upp detta. Hur ska jag bäst göra för att jorden inte ska rinna nerför backen? Prövade att så gräs men så kom ett för kraftigt regn så delar av det åkte ner för backen. Ska man försöka sig på färdig gräsmatta eller har ni några andra idéer?

Tack på förhand!
 
C casual85 skrev:
Hej,

Har en sluttande tomt där den tidigare växtligheten vänts upp och ner och blivit packad lerjord på grund av det husbygge vi håller på med. När det regnar kraftigt blir det som små kanaler som för med sig sediment ner i backen. Den tidigare gräsmattan fångade upp detta. Hur ska jag bäst göra för att jorden inte ska rinna nerför backen? Prövade att så gräs men så kom ett för kraftigt regn så delar av det åkte ner för backen. Ska man försöka sig på färdig gräsmatta eller har ni några andra idéer?

Tack på förhand!
Skogsmatta
https://seduna.se/skogsmatta/
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ok, och om man inte vill ha skogstomt? Ska jag lägga sand/singel eller dyl under och sen ett jordlager innan gräsfrön?
 
Rullgräs?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag skulle prova att så kvickrot i det för att binda jorden. Sedan släta över och småningom efterså något annat gräs och börja klippa. Tvärt emot alla regler och anvisningar men det kan tänkas fungera och det är ju i princip gratis att prova. Utgifter skall man som känt undvika.

Jag har bara råkat se att om man får kvickrot i jordhögar så stoppar erosionen snabbt och så slog mig tanken att det kanske skulle gå att utnyttja.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Okok, låter aggressivt med kvickrot men kanske funkar. Ni tror inte sand kan hjälpa till och isf vilken sort?
 
Sand hjälper inte. Det ser man ju när det regnar på en sandhög. Du behöver få något ogräs som binder jorden men som inte tycker om att klippas oh som därför konkurreras ut av gräsmattsgräs när du klipper.

Kvickrot var nu det första jag kom på för det tycker inte om klippning men jag tror det kan finnas andra möjligheter.
Lupiner skall du inte så för de är svåra att få livet av och sprider sig hejdlöst.
 
Jag har vid liknande situation sått gräs och sedan lagt odlingsduk över som har fått ligga kvar tills dess att gräsrötterna tagit sig ordentligt.

Men, jag har även kört gräs-rullar med färdig gräsmatta vid ett annat tillfälle och det var så pass mycket trevligare att få ett färdigt resultat att jag helt klart skulle välja det nästa gång om jag valde mellan de två alternativen, under förutsättning att vi inte pratar om för stora ytor, då kan kostnaden kanske göra frö-sådd motiverat.

Fast med det sagt så har jag nu ett mellanting hemma som jag ska prova, gräsfrö i odlingsduk, typ https://amzn.eu/d/081kKXCJ Fördelen med den är ju att man sedan lämnar kvar odlingsduken och kan klippa gräset utan att behöva ta bort och lägga tillbaka den, gräsfröna hålls ju också på plats oavsett hur mycket det regnar eller om man råkar vattna för mycket i slänten första gångerna.
Men det är än så länge bara teori som jag inte hunnit testa i praktiken än. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.