BirgitS BirgitS skrev:
En tvättstuga brukar ha frånluft.
Ja, absolut. Tvättstugan är i källaren och frånluften tas därifrån.
 
BirgitS
Jag menade alltså exakt inne i tvättstugan. Det är ju inte så att luften från ventilen i ytterdörren kommer att göra en sväng in i tvättstugan innan den åker ut genom frånluftsventilen utan den kommer att gå närmsta vägen, vilket leder till att det inte blir någon luftgenomströmning i vare sig tvättstugan eller badrummet om jag förstår din skiss rätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Dagens krav är inte samma som kraven som gällde under tidigare årtionden. Naturligtvis ska man tänka på brandskydd när man börjar drar rör från köket nu.
Jo jag är helt övertygad om att det räcker i Kroatien.
 
M mvs skrev:
Korrekt - ett filter kommer monteras vid spisens frånluftsdon. Så ni tror inte att det är någon risk för att vatten lägger sig längst ner när vattenångan sugs ner i rören?
Nej men bör vara inspekterbart, sköter man underhållet av spisfläktens filter så är det inga problem.
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menade alltså exakt inne i tvättstugan. Det är ju inte så att luften från ventilen i ytterdörren kommer att göra en sväng in i tvättstugan innan den åker ut genom frånluftsventilen utan den kommer att gå närmsta vägen, vilket leder till att det inte blir någon luftgenomströmning i vare sig tvättstugan eller badrummet om jag förstår din skiss rätt.
Frånluftsventilen sitter 100cm från tvättmaskinen och allra längst in i källaren. Så frånluften tas exakt inne i tvättstugan. Det kommer vara rätt så bra sug i den frånluftsventilen så min förhoppning är att den kommer suga luft både från källardörren (se grön text "Grid in door") och från bottenplan via källarens badrum. Någonstans måste den ju dra luften från och det känns som att den lättaste vägen för tilluften måste vara från dessa båda öppningar.
 
P paralun skrev:
Nej men bör vara inspekterbart, sköter man underhållet av spisfläktens filter så är det inga problem.
Kanon. Tack.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo jag är helt övertygad om att det räcker i Kroatien.
Så vilket/vilka av följande menar du?
1. Spisar beter sig annorlunda i Kroatien än i Sverige, det blir inget fett i luften när man använder dem.
2. Köksfläktars fettfilter är mycket bättre i Kroatien än i Sverige, i Kroatien tar de upp 100 % av fettet.
3. I Kroatien förekommer det inte att folk någon gång inte kommer ihåg att göra rent fettfiltret innan det börjar släppa igenom fett.
4. I Kroatien förekommer det inte att folk glömmer kvar en kastrull eller stekpanna på spisen och det sättet startar en brand eftersom folk i Kroatien aldrig glömmer att stänga av spisen när de går och öppnar dörren, ett barn skriker därför att det har ramlat, de får ett telefonsamtal etc.. Däremot i Sverige är folk så glömska att de gör sånt och torrkokning orsakar bränder varje år.
 
BirgitS
M mvs skrev:
Frånluftsventilen sitter 100cm från tvättmaskinen och allra längst in i källaren. Så frånluften tas exakt inne i tvättstugan. Det kommer vara rätt så bra sug i den frånluftsventilen så min förhoppning är att den kommer suga luft både från källardörren (se grön text "Grid in door") och från bottenplan via källarens badrum. Någonstans måste den ju dra luften från och det känns som att den lättaste vägen för tilluften måste vara från dessa båda öppningar.
Tydligen förstår jag inte din ritning men du verkar vilja göra enligt ditt eget huvud och inte enligt en beprövad standard baserad på folks erfarenhet under några årtionden så jag lämnar tråden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tydligen förstår jag inte din ritning men du verkar vilja göra enligt ditt eget huvud och inte enligt en beprövad standard baserad på folks erfarenhet under några årtionden så jag lämnar tråden.
Nu vet jag inte varför du plötsligt blev så otrevlig. Jag tycker vi haft en väldigt trevlig diskussion så långt och jag är tacksam för all hjälp. Vänliga hälsningar.
 
BirgitS
Du verkar inte bry dig om vad jag skriver, du fortsätter med att tro att du kan skicka luft mellan våningarna och att luften ska gå omvägar i stället för raka vägen mellan en tilluftsventil och en frånluftsfläkt. Jag kan inte skriva det tydligare än jag redan har gjort så jag vet inte hur jag kan ge dig någon hjälp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar inte bry dig om vad jag skriver, du fortsätter med att tro att du kan skicka luft mellan våningarna och att luften ska gå omvägar i stället för raka vägen mellan en tilluftsventil och en frånluftsfläkt. Jag kan inte skriva det tydligare än jag redan har gjort så jag vet inte hur jag kan ge dig någon hjälp.
Jo, jag har läst det, men jag behöver ju inte hålla med om allt du skriver. Och man kan ju vara trevlig även om man inte är överens om precis allt. Enligt mina ritningar tycker jag nog att luften från tilluftsdonen går raka vägen till frånluftsdonen, och frånluftsdonet i källaren sitter ju just i tvättrummet som du la vikt vid. Så så olika tycker vi nog inte.

Angående luftflödet mellan våningsplan har jag dock fått lite annorlunda information. När jag pratade med en ventilationsfirma om just Aereco V4A förra året så menade de att luften ska transporteras så långt som möjligt mellan tilluftsdon och frånluftsdon (de får inte sitta för nära) och att luften med denna fläkt gärna få vandra mellan våningarna. Med en öppen trappa som i vårt fall skulle det enligt firman t.ex. inte vara något problem med enbart tilluftsdon på vinden och frånluftsdon i badrummet på våningen under. Tyvärr har firman köpts upp av annat bolag och jag har inte längre tillgång till samma kontaktperson.

Som sagt, jag är ytterst tacksam för all hjälp, och även från de som tycker olika. Det är ett mycket gammalt hus med många begränsningar om hur rör kan dras och i vilka väggar det får borras, så jag försöker hitta bästa möjliga lösning med hjälp av er alla.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En tvättstuga brukar ha frånluft.
Vill förtydliga att tvättmaskinen som du ser på arkitektritningen alltså är placerad under källartrappan. Det är alltså inte en separat tvättstuga du ser på ritningen utan det är en stängd trappa och under denna stängda trappa står tvättmaskinen. "Tvättstugan" är alltså placerad under trappan i själva källaren. Hoppas det klargör något.
 
Tänkte jag ska återkoppla i denna tråd. Har nu fått ett utlåtande från en oberoende ventilationsfirma som kikat på ritningarna i inlägg #25 ovan.

Så som vi planerat kommer funka kanon menar dem. De bad oss dock använda tre separata 125mm rör istället för att koppla alla på ett 150mm rör. Det blir alltså ett 125mm rör från källaren till vinden, ett 125mm rör från bottenplan till vinden och ett 125mm rör från ovanvåningen till vinden. Känns skönt att fått bekräftat att vi tänkt rätt 👍. Tack alla för er hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.