J jonaserik skrev:
Testa med en större slangklammer tvärs över-
Hmm, kanske en sån mjukare modell... Får åka till Hornbach imorgon och kolla...

Jag testade med ett spännband men det blir fel vinkel liksom...
VVS-installation med kopparrör, avstängningsventil och säkerhetsdetaljer mot bakgrund av rör och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"piggen" sitter till höger där. Jag har tagit bort "hatten" på bilden.
 
Efter att ha fått växelventilen för pool/golvvärme satt till 100% pool så har den tuffat på och värmer både pool och varmvatten.

Jag har alltså tagit av styrdonet från växelventilen och "manuellt" tryckt in den så det bara går värme till poolen!

Den slutar också värma när poolen nått inställd temperatur.

Problemet verkar vara att poolstyrningen ställer växelventilen fel, den ligger och öppnar mot golvvärmen i korta perioder.
 
Såhär några månader senare då... Displayen på värmepumpen hade varit lite "wonky" sedan ett elavbrott i maj, och sen i juli så slutade den fungera helt, man såg bara vitt "sudd" och jag kunde inte ställa in, eller se, någonting alls.

Det visar ju sig sen då att styrningen av HEE pumparna sitter i displayen så något i styrningen fick en knäpp samtidigt som den blev "suddig".
Har väntat 3 månader på att den ska levereras men efter att jag bytt display fungerar pumpen normalt (åtminstone så här långt) och kurvorna är nu "normala" igen när jag jämför dem mot ungefär samma temperaturer utomhus.

En anna klar fördel är att jag äntligen har kunnat stänga av poolvärmen... 🙃
 
Återkoppling igen då... Jag fick ny display (som även innehåller styrningen på HEE) i oktober förra året, men när jag startade poolvärmen igen i maj så började den larma på hög framledning igen lite nu och då.

Samma problem som tidigare att shunten (växelventilen) för poolvärme "växlar" över till golvvärmen och golvvärmen (ack.tanken) går över 50 grader. Dock hände det nu mer sällan (tre-fyra gånger per vecka, istället för 3-4 gånger per dag).

Efter mycket felsökning och testande kom jag fram till att det måste vara styrningen av shunten för poolvärme som är problemet eftersom jag konstaterade att ventilen i sig är tät.
En IVT tekniker var hit och mätte och vi körde motorn manuellt och hittade inte några fel men sen märkte teknikern att ventilmotorn "släppte" lite ibland, alltså som "slirade" även om den gick. Det gjorde att poolstyrningen långsamt "tappar bort sig" över vilken ända styrdonet är i och sen börjar det gå över hetvatten mot golvvärmen till slut.
Det är det som nu då förhoppningsvis var sista länken i kedjan att repareras... :surprised:

Slutligen då har problemet varit beroende av:

1) Läckande expansionskärl
2) Styrningen av pumpen/display
3) "Slirande" motor för shuntventil

Otroligt frustrerande fel, men nu har jag förhoppningsvis kommit i mål!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Återkoppling igen då... Jag fick ny display (som även innehåller styrningen på HEE) i oktober förra året, men när jag startade poolvärmen igen i maj så började den larma på hög framledning igen lite nu och då.

Samma problem som tidigare att shunten (växelventilen) för poolvärme "växlar" över till golvvärmen och golvvärmen (ack.tanken) går över 50 grader. Dock hände det nu mer sällan (tre-fyra gånger per vecka, istället för 3-4 gånger per dag).

Efter mycket felsökning och testande kom jag fram till att det måste vara styrningen av shunten för poolvärme som är problemet eftersom jag konstaterade att ventilen i sig är tät.
En IVT tekniker var hit och mätte och vi körde motorn manuellt och hittade inte några fel men sen märkte teknikern att ventilmotorn "släppte" lite ibland, alltså som "slirade" även om den gick. Det gjorde att poolstyrningen långsamt "tappar bort sig" över vilken ända styrdonet är i och sen börjar det gå över hetvatten mot golvvärmen till slut.
Det är det som nu då förhoppningsvis var sista länken i kedjan att repareras... :surprised:

Slutligen då har problemet varit beroende av:

1) Läckande expansionskärl
2) Styrningen av pumpen/display
3) "Slirande" motor för shuntventil

Otroligt frustrerande fel, men nu har jag förhoppningsvis kommit i mål!
Stort tack för uppdateringen!
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.