Hej
Jag håller på att renovera våran tvättstuga. Nu ska jag börja med ventilationen.
För närvarande finns det två ventiler, en till imkanalen i skorstenen och en ut genom ytterväggen.
Jag funderar på att sätta in en fläkt.
Ska jag då sätta den i ytterväggen eller via skorstenen? För och nackdelar?
Vilken typ av fläkt ska jag sätta in? En fuktstyrd eller en timerstyrd som man kan sätta på när man tycker det behövs?

Tack för hjälpen!
 
Vad har du för uppvärmning? Har du panna så att murstocken är varm klarar du dig troligtvis med det självdrag som blir.
Har den lösningen, men utan den utslängda pannan, och det fungerar. Satte dock in en fläkt i ett ledigt hål i väggen där pannan tidigare tagit friskluft för att kunna öka luftväxlingen men det är bara efter ett längre bastubad jag behöver köra den.
Torkar merparten av tvätten i torktumlare.
 
Jag har bergvärme så självdraget är inget vidare.
Ska i framtiden sätta in mekanisk frånluftsventilation pga radon i huset.
Jag läste i en annan tråd att det fuktiga luften kan ställa till problem under vintern om man har fläkten på ytterväggen. Är det något du upplevt?
 
En fläkt i skorstenen och en tilluftsventil genom väggen, helst i ett angränsande rum, stäng då väggventilen i tvättstugan. Då måste det även vara en ventilationsspringa vid tröskel eller ök dörr. Då får du en bättre ventilation i hela källaren och mindre risk att luften från tvättstugan sprids ut i huset.

En Pax 230 med både fukt och tidsstyrning tror jag är ett bra val.
 
Vi har också bergvärme men får ändå självdrag i skorstenen. Prova med det du har och att mäta luftfuktigheten. Vintertid ligger vi på ca 35-40 i källaren mätt med en enkel mätare från CO, vid bastubad ökar det tillfälligt till 55-65, men är åter nere runt 40 efter 1-2 timmar utan att behöva köra fläkten.
Glömde tillägga att tilluftsvetilen i tvättstugan är en med mekanisk termostatfunktion som stänger vid minusgrader.
 
Tryck inte in fuktig luft i en skorsten som inte är i drift. Den mår tillräckligt dåligt av den normalfuktiga luften. Högst upp blir det minusgrader i en oanvänd skorsten och den kan förstöras av frosten redan första vintern. Gå gärna upp och kika ner på frosten i skorstenen då det är några minusgrader ute. Det har jag gjort, i förra huset, det var ingen kul syn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.