Hej. En lite underlig fråga. Vet ej vilket forum som är lämpligt. Chansar på detta. Bor högst upp i flerfamiljshus, 5:e vån. med inglasad balkong. Denna balkong blir oerhört varm när solen ligger på trots jalusier m m. Därför har jag byggt två ventilations/mygg fönster. (Jag behöver inget skydd mot myggor för vi bor så högt upp men alltså för ventilationens skull). Om man bara öppnar sidorutorna lite för att få ventilation så riskerar man att fåglar tar sig in på balkongen, det har hänt flera gånger. Så jag har gjort två ramar med fastsatt aluminiumnät med en öppning som är ca 30 cm bred och 120 cm hög. Blev nöjd med konstruktionen och satte upp den. Märkte då att aluminiumnätet syns inte för det är så tunt. Det ser ut som om det är öppet i ramen. Då tänkte jag att jag måste hindra att fåglar tror att det är öppet och flyger in i nätet. Och då till min fråga, om man vill sätta ribbor i fönstret, jag har tunna bamburibbor från ett jalusi, hur stort avstånd ska det vara mellan ribborna?
Jag tittade på själva jalusiet, det är 5mm mellan ribborna, en persienn är ca 20 mm mellan "ribborna".
Vad kan vara rimligt så att fåglarna ser att det inte är öppet?
Enklast är väl så få som möjligt, själv lutar jag åt 30-40 mm mellan ribborna.
Är det någon som har någon idé?
(Ribborna ska sitta på insidan av ramen så de inte blir sittpinnar åt fåglarna)
 
Häng upp några CDskivor som blänker så skrämmer du fåglarna
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Eller sådana där blå remsor som är till för att hålla borta fåglar från körsbärsträd etc.
Eller rovfågelssiluetter som är till för att hålla fåglar borta från stora fönster.
Eller måla nätet vitt så att det syns bättre.
 
Tack för era tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.