Vi har aluminiumbleck som går längs hela långsidan på huset mellan träpanel och mexitegel. Vi skulle behöva måla om dem eller eventuellt byta ut dem (vilket skulle kräva att vi tar bort panelen först). Hur hade ni gjort? Kan man måla aluminium och få det någorlunda beständigt i flera år? Eller är det mer värt att ta det extra jobbet att ta bort panel och helt ersätta blecken med nya pulverlackerade? Tar jag inte bort panelen blir det även svårt att skrapa bort befintlig färg och måla under ändträt på panelen.
 
  • Aluminiumbleck mellan träpanel och mexitegel på hus, slitet och behöver målas om eller bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan måla med vattenburen plåtfärg akrylatfärg efter rengöring inte alls svårt onödigt arbete att byta ut. Finns särskild primer att grunda med men inte nödvändigt sitter ändå om du slipar lätt före.Jag har målat plåtar av aluminium runt mina takfönstersom inte flagat på 40 år
 
Är det verkligen aluminium?? Ser mer ut som galvad plåt som också kan målas med metallfärger
 
Spelar ingen roll men är det galvplåt som är mer troligt så får du slipa av ev rost o stryka på rostskyddsprimer där innan du målar alltihop men samma färg som jag sa tidigarerekommenderas
 
Typiskt problem som uppstår med tiden, plastfolien släpper och flagar, ser för eländigt ut på många hus. Jag slet med mina bleck, fick tvätta bort limrester först, t-röd funkade vad jag minns, sedan metall grundfärg och sedan metallfärg ovanpå. Hade tack och lov inget som var rostigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.