Har en uppfart med ca 10-15m höjdskillnad. Gruset är helt borta och det är väldigt ojämnt. Det är ca 100 kvadrat meter yta

Hur ska jag gå tillväga för att fixa detta?
 
  • Ojämn uppfart med höjdskillnad, utan grus, omgiven av grönska och en bil till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn grusuppfart med höjdskillnad och bortspolat grus omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ojämn uppfart med grus och synliga höjdskillnader omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn grusuppfart med synlig höjdskillnad och sparsamt med grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt slitet grus på en uppfart med synlig höjdskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att få till det. Vid skyfall så ligger gruset längst ner. Har lika på torpet och får hämta upp det i bland. Normalt så blir det hjulspår efter däcken och där rinner det bort i floden. Vi ska nu hyvla av och göra liksom en puckel på mitten så vatten rinner ut på sidorna, i stället för spåren. I övrigt har jag inget förslag att komma med. Det finns nog inget att göra åt det, utan att asfaltera, men inget bra på vintern när det blir is i backen.
 
RoTe
Asfalt eller betong, allt blir halt vid fel väderlek men då får man ha tillgång till saltblandat grus så löser det sig snabbt.
 
RoTe RoTe skrev:
Asfalt eller betong, allt blir halt vid fel väderlek men då får man ha tillgång till saltblandat grus så löser det sig snabbt.
Enligt de offerter jag fått blir det dyrt med asfalt. Om man ska gå på någon grus variant, vad skulle man då ha för typ av grusmaterial?
 
Jag skulle testa cc road, kalcium klorid, vägsalt. Det binder dammet och gör ytan hårdare.
Finns på Granngården.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Jag skulle testa cc road, kalcium klorid, vägsalt. Det binder dammet och gör ytan hårdare.
Finns på Granngården.
Okej så att jag hänger med nu 🙂

alltså fixa till med nytt lager av grus därefter dammbindningsmedel blandat med det?

Vad ska jag ha för sten ? Kan jag fixa själv, vad för typ av padda tror du jag behöver?
 
AXS
Vad tror ni om geonät? Ingen egen erfarenhet men sett reklam som verkar lovande, såklart... 😄
 
Du behöver nog skrapa igen hålen och jämna till först med en hjullastare/grävmaskin.
Nu ser det ut att vara vanligt 0-16 väggrus på uppfarten.
Kan behövas en 5-10 cm till bitvis där större stenar tittar fram.
En 50-100 kg padda eller en rundpadda funkar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Håller med ovanstående skribent enda vettiga är att laga i hålen sedan lägga ett mindre lager väggrus över hela ytan och padda det hårdt..
 
Man skulle kunna lägga ett jättetunt lager med 8-16 makadam uppe på för syns skull, men det finns risk att det blir slirigt.
 
Snyggt. När läggs cc road är det översta skiktet sen?
 
A AktorEns skrev:
Snyggt. När läggs cc road är det översta skiktet sen?
Vad tror ni är mängden grus som behövs givet ovan ? 1 lass väggrus 12-13 ton?
 
A AktorEns skrev:
Vad tror ni är mängden grus som behövs givet ovan ? 1 lass väggrus 12-13 ton?
Du kan lägga ut kross 0 - 8 och sedan på med stenmjöl som vattnas ner, det blir många vändor med att få på det och vattna. Men det blir som cement, hårt. Enda med grus på en uppfart är att ogräset växer.
 
J jonaserik skrev:
Du kan lägga ut kross 0 - 8 och sedan på med stenmjöl som vattnas ner, det blir många vändor med att få på det och vattna. Men det blir som cement, hårt. Enda med grus på en uppfart är att ogräset växer.
Hur stora mängder behövs för 100 m2?
 
Bara räkna tex 0,05 m ( 5 cm ) tjockt X längden och bredden i meter och du får m3. H X B X L i meter = m3. Lika med stenmjöl, men den kommer att sjunka ner mellan dom lite grövre sorteringen när det vattnas. Bra är att ha lite kulle på mitten, så vatten rinner ut på sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.