Betonggolv med vita och svarta fläckar, delvis mönstrade, efter att en plastmatta har tagits bort i en källare från 1963. Radiatorrör synliga mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske dum fråga men vad är det vita på bilden? Såg ut såhär i vår källare efter jag tog bort plastmattan som förre ägaren haft där. Avfuktaren är precis insatt så den har inte hunnit verka och när jag tar på det är det inte fuktig mot fingrarna vad jag kan känna. Har provat på ett ställe att torka med bara vatten och trasa och ser ut som att det delvis gick bort av det, men inte helt.

Huset står på sandjord, är byggt -63, jag tror ej att det är dränerat tidigare. Rummet har nyttjats som boyta av tidigare ägare och hade då golvvärme (det vita ligger ju nästan i ett mönster som följer den), plastmatta, träpaneler på väggar och vävtapet. Vi stängde golvvärmen och tog bort allt från väggarna i januari. Säljarnas besiktning visade förhöjd ånghalt i källaren (2,8g/m3) och i vår egen besiktning stod ”förhöjda värden vid enstaka områden” i samma utrymme. Efter vi tog ner allt var det ett ställe i hörnet på rummet där väggen såg mörk ut och det var fuktigt mot fingrarna. Där hade stått en garderob och den skruvar var även rostiga mot väggen. Inga andra ställen hade uppenbar fukt.

Det jag funderar på är vad det vita och svarta är och vad vi borde göra? Är det mögel? Salt? Ska vi bara tvätta bort det med något medel eller borde vi göra nån form av mögelbesikting och få professionell hjälp?

Vår tanke med utrymmet är att slipa väggar och golv helt rena från allt organisk, laga sprickor, putsa och måla med silikatfärg. Vi har tänkt ha det som en källare snarare än boyta. Förvara grejer, kanske ha ett pingisbord eller liknande.
 
Fläckar på golv med delvis rengjord yta till höger och en hushållsapparat i bakgrunden. Användaren är osäker på vad som orsakar fläckarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provat att tvätta en del av det med vatten (till höger på bilden), känns ju inte typiskt för mögel. Kanske inte för salt heller så nu är jag ännu mer förvirrad. 🫤
 
Plastmatta mot betonggolv. Bra sätt att få mögel. Men fördelen är att betong kan du bara tvätta av

Och ska du inreda källaren så använd vantilerat golv och allt det där enligt konstens alla regler
 
  • Gilla
HusHelp
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Plastmatta mot betonggolv. Bra sätt att få mögel. Men fördelen är att betong kan du bara tvätta av

Och ska du inreda källaren så använd vantilerat golv och allt det där enligt konstens alla regler
Jo precis det är vår tanke. Vi tänkte antingen ha bara rent betonggolv eller klinkers när den är uppfärschad. 👍
 
Bara göra rent.
Behövs ingen professionell hjälp, det är inget radioaktivt :D
 
  • Haha
HusHelp
  • Laddar…
Hehe nä tur det. 😅 Jag tänkte mer för att bedöma vad det är, om det är mögel eller salt eller vad det kan vara? Med tanke på hur det betedde sig när jag blötade det tänker jag nu att det kanske är limm till golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.