Hand håller en vit spisplugg med fyra stift framför en etikett med kopplingsscheman för tre- och tvåfas elsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller en 4-stifts spiskontakt framför installationsguide för en 5-stifts kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en annan spis som jag tänkte koppla in men då ser jag att den bara har 4 stift och den gamla har 5, jag gissar på att den nya inte har någon nolla? Kan jag koppla in spisen? En elmotor kan ju gå åt fel håll..........om faserna ligger fel. Vad händer med spisen
 
Det är bara att koppla in. Den gamla spisen behöver inte heller det femte stiftet för övrigt. Båda två har 400V elementspänning.
 
Den kan du koppla in rakt av de är likvärdiga och ingen av dem kräver nolla. Ordningen på faserna har heller ingen betydelse för spisar.
 
Hej, Jag har omvända problem. Den gamla spisen hade 4 stift och den nya 5. När jag pluggar i kontakten får jag inte ugnen att fungera som den ska. Vad kan jag göra?
 
F Familjen Saghir skrev:
Hej, Jag har omvända problem. Den gamla spisen hade 4 stift och den nya 5. När jag pluggar i kontakten får jag inte ugnen att fungera som den ska. Vad kan jag göra?
Det låter som att du inte har ett fullkopplat spisuttag. Uttaget ska alltid vara fullkopplat.
 
F Familjen Saghir skrev:
Hej, Jag har omvända problem. Den gamla spisen hade 4 stift och den nya 5. När jag pluggar i kontakten får jag inte ugnen att fungera som den ska. Vad kan jag göra?
Har du ett mätinstrument? Kan du ta en bild på spisens inkopplingsanvisning? Gärna även till den gamla spisen. Det kan vara ett par olika saker som är fel.
 
A Avemo skrev:
Har du ett mätinstrument? Kan du ta en bild på spisens inkopplingsanvisning? Gärna även till den gamla spisen. Det kan vara ett par olika saker som är fel.
Här kommer bilder på den nya.
 
  • Etikett med kopplingsdiagram för 230V 1N~ 50Hz, 400V 2N~ 50Hz, och 400V 3N~ 50Hz på en metallyta, text med pris och datum synlig under etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller i en vit, ny trefaspropp för elanslutning, där proppens tre metallpinnar syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kopplingsdosa med färgade kopparledningar anslutna till olika terminaler. Kopplingsdosan är öppen och visad inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Familjen Saghir skrev:
Här kommer bilder på den nya.
Och här är den gamla. Noterar att den inte har någon nolla bakom huven.
 
  • Närbild på en gammal trefaskontakt, hålls av en hand. Kontakten saknar en nolla enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A avh67f skrev:
Det låter som att du inte har ett fullkopplat spisuttag. Uttaget ska alltid vara fullkopplat.
Menar du att uttaget skulle sakna en nolla?
 
F Familjen Saghir skrev:
Och här är den gamla. Noterar att den inte har någon nolla bakom huven.
Äldre hus har inte fullkopplade preliex uttag.
Risk att du har rökt den nya om det är kopplat enbart för att passa den gamla kontakten.
Men det är bara vad jag läst/hört.
Du får bryta strömmen och öppna strömkontakten och se om alla kablar är där.
 
  • Gilla
Familjen Saghir
  • Laddar…
Då har du säkert ingen nolla i vägguttaget, det var vanligt förr att man snålade in på det eftersom den inte behövdes eftersom alla spisar gick på 400V.
Du måste få in en nolla i väggutaget annars funkar inte spisen (och kan gå sönder),
Jag har själv nyss fått dra in en nolla i mitt perilexuttag för det fanns inte...
 
  • Gilla
Familjen Saghir
  • Laddar…
F Familjen Saghir skrev:
Menar du att uttaget skulle sakna en nolla?
Om du inte har ett mätinstrument så kan du stänga av strömmen, öppna uttaget och titta hur många trådar det finns där. Det skall vara fem.
 
  • Gilla
Familjen Saghir
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då har du säkert ingen nolla i vägguttaget, det var vanligt förr att man snålade in på det eftersom den inte behövdes eftersom alla spisar gick på 400V.
Du måste få in en nolla i väggutaget annars funkar inte spisen (och kan gå sönder),
Jag har själv nyss fått dra in en nolla i mitt perilexuttag för det fanns inte...
Tack för alla svar! Nu har jag bara testat att köra ett par gånger, innan jag kopplade in den gamla för att fixa lite mat. Hur stor är risken att den nya har gått sönder?
 
A Avemo skrev:
Om du inte har ett mätinstrument så kan du stänga av strömmen, öppna uttaget och titta hur många trådar det finns där. Det skall vara fem.
Ska kolla. Om det saknas får elektrikern dra en neutral från uttaget till centralen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
F Familjen Saghir skrev:
Hur stor är risken att den nya har gått sönder?
Mellan 0 och 100%.
Det går inte att veta utan att koppla in den korrekt och se om allt fungerar.
 
  • Gilla
Familjen Saghir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.