Bör jag. Istället då koppla in som bilden? Så jag har fyra ändar till dosan?
 
  • Elkoppling med sex kablar anslutna till en kontaktpanel. En schemaetikett nedanför visar instruktioner för olika kopplingskonfigurationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Petra2020 Petra2020 skrev:
Bör jag. Istället då koppla in som bilden? Så jag har fyra ändar till dosan?
Nej. Båda blå skall till samma klämma i dosan. Bilden med fyra ändar i dosan är bara för Nederländerna.
 
Ok, jag ska bryta strömmen nu och se om jag kan koppla ihop! Lite nervös 😀 häng kvar så skriver jag när jag kopplat in!
 
Petra2020 Petra2020 skrev:
Bör jag. Istället då koppla in som bilden? Så jag har fyra ändar till dosan?
Det som är fel är att man tydligen kopplar ihop nollornas plintar i Sverige istället för att koppla två ledare på nollan i spisen och sen koppla ihop dessa.... Men det är i praktiken samma sak.

Bilden märkt NL är något helt annat för där är nollorna varken ihopkopplade i spisens plintar eller strax därefter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag klarade det tack vare din hjälp! Tusen tusen tack.
 
  • Inbyggd spis och ugn med en nyinstallerad svart glaskeramikhäll och träliknande kakel som bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det som är fel är att man tydligen kopplar ihop nollornas plintar i Sverige istället för att koppla två ledare på nollan i spisen och sen koppla ihop dessa.... Men det är i praktiken samma sak.

Bilden märkt NL är något helt annat för där är nollorna varken ihopkopplade i spisens plintar eller strax därefter.
Precis, det är vanligt att det följer med en metallbygel på spisar i sverige, typ så här
Följer det inte med någon får man göra en egen överbygling.
Bild av en metallbygel installerad på en spisens anslutningsplint i Sverige, med fyra skruvterminaler och kopplade elledningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Precis, det är vanligt att det följer med en metallbygel på spisar i sverige, typ så här
Följer det inte med någon får man göra en egen överbygling.
Antingen det. Eller så följer man tillverkarens instruktioner och ansluter båda de blå till nolla i dosan.
 
Ja vi lär väl inte kunna hindra assimileringen av Sverige... Jag ligger förhoppningsvis i kistan då.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja vi lär väl inte kunna hindra assimileringen av Sverige... Jag ligger förhoppningsvis i kistan då.
Gör du inte en höna av en fjäder nu? Vilket är problemet med den inkopplingen?
 
Dubbla neutralledare är korkat, speciellt då det helt saknar motiv. Vilken galenskap ska vi acceptera härnäst?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dubbla neutralledare är korkat, speciellt då det helt saknar motiv.
De kan leverera hällen med en kabel som fungerar både vid enfas och tvåfas. Det ser jag som ett motiv. Det blir enklare för både leverantör och den som skall beställa då det bara finns en kabel att välja på. Varför är det korkat? Och varför skall vi acceptera galenskaper bara för att vi accepterar den här lösningen på den här för de flesta helt triviala frågan?
 
Och sedan när är det OK med paralella ledningar i en gruppledning för att öka arean
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och sedan när är det OK med paralella ledningar i en gruppledning för att öka arean
Jag skall inte lära dig vad som är rätt och fel. I stället frågar jag dig vad problemet är.

Detta med parallella ledare i en gruppledning är väl fråga om att om den ena skadas eller lossnar så får man en överbelastning av den andra utan att märka att något är fel. Den situationen får man ju inte i fallet med spishällen. Där är det ju fråga om att hällens högra och vänstra halva är matade via olika parter i anslutningskabeln. Skulle någon part lossna eller skadas så slutar den halvan av hällen att fungera utan att någon överbelastning sker. Detta så länge man inte kopplar ihop dem i spisänden också. Men det vore emot tillverkarens anvisning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Man kan ju inte ha olika regler beroende på hur det som är anslutet i slutändan är internt kopplat. Och angående tillverkarens anvisningar så får dom ibland stryka på foten, som tex i det här fallet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kan ju inte ha olika regler beroende på hur det som är anslutet i slutändan är internt kopplat.
Givetvis. Men parallella ledare blir det ju bara om de sitter ihop i båda ändar. Du får ju ha flera tändtrådar parallellt i en kabel. Det blir ju inte parallella ledare för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.