Hej äppelträdet vi har kommer ge väldigt mkt frukt i år så jag är rädd att grnar knäcks. Längst ut på en liten stackars gren hänger så mycket som upp till tio (nu) små äpplen. Grenarna bågnar redan!

Vad göra?

Mvh Äppelpajjen


Grenar på ett äppelträd böjer sig under vikten av många små äpplen med grön gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grenar på äppelträd fulla med små gröna äpplen som växer tätt ihop, grenar bågnar under tyngden av frukten i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gren på äppelträd med mängder av små gröna äpplen som får grenen att böja sig av tyngden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får gallra bland karten.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Du får gallra bland karten.
👍 hur mkt ska jag lämna?
 
Är du orolig om grenarna klarar tyngden så är det bara att gallra.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
C
B bo-ca skrev:
👍 hur mkt ska jag lämna?
Det väljer du lite själv efter förutsättningarna, men man brukar höra minst ca. 10 cm mellan äpplena. Dvs. där det sitter kluster med äpplen, plocka bort alla utom ett. Naturligtvis plockar man bort de som ser sämst ut.
Om man inte gallrar trillar dessutom äpplena oftast ner i förtid.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
Gallra där de sitter tätt är bra för kvaliteten på äpplena också. Inte fel att sätta en stötta under någon gren om det ändå verkar tveksamt huruvida den klarar tyngden.

Vi har några gamla träd där jag stöttar en rejäl gren på det ena och samtidigt varje år försöker beskära in det så det inte ska bli så mycket tyngd långt ut på grenen. Växer dock så det knakar så får nog såga bort den grenen eller fortsätta stötta.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.