Vi har ny spishäll Vilsta från Ikea. Vår gamla häll är kopplad direkt till dosa i väggen. På bilderna ser ni en kabel med ändar (svart, brun, blå och blå) samt (svart,brun, blå inl.blå) jag fattar att det ska kopplas ihop så som svart mot svart och brun mot brun. Men vilken är i detta fall gul ink.grön?

Jag antar också att den med tre ska kopplas in i hällen och den med fyra ska kopplas till dosan.

Hjälp önskas,
P
 
  • IMG-20240706-WA0008.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG-20240706-WA0006.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20240705_142856759.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20240706_141550111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvärtom, den med fyra ska in i hällen och den med tre ska in i väggdosan. Finns det inte ytterligare en märkskylt på hällen där det framgår att den är dubbelisolerad?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tvärtom, den med fyra ska in i hällen och den med tre ska in i väggdosan. Finns det inte ytterligare en märkskylt på hällen där det framgår att den är dubbelisolerad?
Hittade på Ikeas hemsida att den är isolerings klass 2.
 
  • En installationsmanual från IKEA visar instruktioner för att sätta ihop och koppla en produkt, inkl. elanslutningar och säkerhetsvarningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20240707-112657.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra då ska den inte jordas men ska även framgå av märkningen på apparaten. Delad nolla används bara i Nederländerna så jag gillar inte IKEAs bild på inkopplingen. I Sverige används två helt olika faser och då räcker det med en nolla men den måste vara ansluten på två anslutningar i hällen.
 
Jag vet inte om jag förstår helt. Men har öppnat upp luckan och kopplat in enligt bild i hällen. Dvs de fyra du sa. Ser det rätt ut?
 
  • Anslutningar av kablar i en häll med schematisk bild som visar korrekt inkoppling för olika nätspänningar. Fyra kablar är anslutna till terminaler märkta L1, L2, N1, N2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som är bredvid den bruna är blågrå
 
Ja det ska fungera så under förutsättning att du skruvat åt skruvarna lagom hårt med en skruvmejsel. Det är viktigt att det varken är för hårt eller för löst.
 
Jag tror det är lagom. Då ska vi se hur jag kan koppla in i dosan!
 
Har du kontrollerat att strömmen till dosan är bruten?
 
J Josth skrev:
Bra då ska den inte jordas men ska även framgå av märkningen på apparaten. Delad nolla används bara i Nederländerna så jag gillar inte IKEAs bild på inkopplingen. I Sverige används två helt olika faser och då räcker det med en nolla men den måste vara ansluten på två anslutningar i hällen.
Det står NL på den bilden.
 
I Sverige ansluter man en nolla och byglar den i hällen, så i ditt fall ska det vara fas1-- fas2- nolla1 bygel nolla2.
Det är ytterst dåligt av ett så stort företag att inte ge rätt information och kopplingsanvisning till det dom säljer.
Ps
OM inte matningen är enfas, då ska fas1 och fas2 byglas lika som nolla1 och nolla 2
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut idag. Från befintlig spishäll är det kopplat svart till svart i väggen, en brun till brun i väggen, en blå till blå i väggen ±blå från eluttag, en gul/grön från hällen till väggen + från eluttag.
 
  • Elektrisk dosa med diverse kopplingsfärger: svart, brun, blå och gul/grön, sammankopplade på olika sätt och anslutna till spishäll och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det står NL på den bilden.
Inte på den andra illustrationen nerifrån i IKEAs häfte. Jag menar att den bilden kan misstolkas.
 
J Josth skrev:
Inte på den andra illustrationen nerifrån i IKEAs häfte. Jag menar att den bilden kan misstolkas.
Den översta bilden visar två separerade nollor och den mittersta visar en gemensam nolla som går till två plintar?
 
Petra2020 Petra2020 skrev:
Så här ser det ut idag. Från befintlig spishäll är det kopplat svart till svart i väggen, en brun till brun i väggen, en blå till blå i väggen ±blå från eluttag, en gul/grön från hällen till väggen + från eluttag.
Då gör du likadant. Enda skillnaderna blir att det är två blå ledare och ingen gulgrön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.