É
Jag har gjutit som en ”plugg” över ett gammalt brunnshål (borrhål 10cm) i källaren och vill nu lägga makadam, cellplast och betonggolv över detta (0,5m2).

Kan jag göra detta redan nu efter 1 eller 2 dagar eller kommer härdningen stanna av om det byggs in? Kanske den blev lite blöt betongen med…
Andas kanske det kan göra neråt i marken/gamla betongen…? Att härdningen fortsätter väldigt långsamt gör inte så mycket då det inte ska vara något speciell belastning där men det får ju inte stanna och förbli mjuk i all evighet.
 
É ÉlPon skrev:
Jag har gjutit som en ”plugg” över ett gammalt brunnshål (borrhål 10cm) i källaren och vill nu lägga makadam, cellplast och betonggolv över detta (0,5m2).

Kan jag göra detta redan nu efter 1 eller 2 dagar eller kommer härdningen stanna av om det byggs in? Kanske den blev lite blöt betongen med…
Andas kanske det kan göra neråt i marken/gamla betongen…? Att härdningen fortsätter väldigt långsamt gör inte så mycket då det inte ska vara något speciell belastning där men det får ju inte stanna och förbli mjuk i all evighet.
Fukten behöver kunna komma ut någonstans, om du lägger cellplast, makadam och betong så kan den det anser jag.
 
É
Viktor.J Viktor.J skrev:
Fukten behöver kunna komma ut någonstans, om du lägger cellplast, makadam och betong så kan den det anser jag.
Jag glömde säga att jag hade tänkt sätta en ångspärr mellan lagren av cellplast så att det blir tätt uppåt. Övriga plattan har det så tänker det är lika bra ha det här med, även om jag är osäker på nyttan. Men kan man tänka sig att betongen så småningom torkar ut via marken/sidorna genom cementringen istället?

Se bild, längst ner ska det vara makadam 25cm, sen cellplast 30cm och sen 9cm betong överst. Alltså ungefär som övriga plattan (utsidan av cementringen/gropen). Bild tagen före borrhålet fylldes och gjöts igen.

Vy av ett ovalt borrhål i en cementring, del av ett större byggprojekt, före igengjutning. Cementhamn omgivet av plastkant och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Ingen som kan detta med betong?
hur mycket krävs för att det ska andas? Om det är tätt några decimeter upp på bilden, torkar det ändå inte neråt och åt sidorna? Den gamla betonggropen är väl inte helt tät. Sen är marken kanske lite fuktig men min lilla betongklump kanske kan torka ändå..?
 
R
Det kommer att torka det är bara o fortsätta som du tänkt😊
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.