Jag har en fundering som jag grunnat på ett bra tag nu. Jag har ju valt en färdig lösning iom Schiedels isokernskorsten, men däremot valt ett lite udda sätt att ta två pipor att ställa bredvid varandra istället för dubbelmodulen de säljer färdig. Och två enkelmoduler har ju såklart inte samma mått som en dubbelmodul. Jag har nu velat lite fram och tillbaka i hur jag vill göra med "kronan på verket" då jag till slut bestämde mig för att putsa själva skorstenen. Först var det tänkt att låta montera en plåtkrona, men jag är sugen på att mura en egen krona. Dock är jag lite osäker på själva "monteringen" av en sådan krona.

Skorstenen är ju en "dubbelmantlad" historia, med en luftspalt mellan inner- och yttermantel för att isolera bättre. Med skorstenen följde det två trattar i rostfritt som schiedel kallar "adapter" vad jag kan se i prislistan, men som inte finns med i någon monteringsinstruktion och jag är väldigt osäker på dess funktion, om de ska monteras för att inte luftspalten mellan mantlarna ska täppas till i toppen, eller vad de kan ha för funktion? Jag får eventuellt kontakta leverantören om ingen här har något bra svar på detta.
Två rostfria skorstenstrattar på en icke-putsad dubbelmantlad skorsten under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill ju göra detta rätt, men samtidigt är jag väldigt sugen på att göra jobbet själv, så jag får designa det som jag vill och dessutom är det kul. Jag har även plan på att göra själva regnhuven själv, men det blir nästa fråga, nu vill jag bygga en krona. Kom med förslag på hur ni hade gjort; jag är lite inne på att bygga något färdigt som lyfts upp och läggs dit på plats, även om det lär väga sina sköna kilon.:sweat:

Kom med förslag!(y)
 
Claes Sörmland
Gjut en krona i betong och mura fast den.
 
Ja jag var inne på det, dvs bygga en gjutform som jag fyller med betong och som sen lyfts upp i sin helhet och muras dit..

Får ta en funderare på designen nu...:thinking:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Ja jag var inne på det, dvs bygga en gjutform som jag fyller med betong och som sen lyfts upp i sin helhet och muras dit..

Får ta en funderare på designen nu...:thinking:
Hej hur vart slutresultatet jag är i samma sits! Är det så att luftspalten mellan inre och yttermantel ska muras igen eller vara öppen?
 
P Pjorn10 skrev:
Hej hur vart slutresultatet jag är i samma sits! Är det så att luftspalten mellan inre och yttermantel ska muras igen eller vara öppen?
Personligen gjorde jag så att den luftar lite då en modulskorsten skall vara sval och inte ackumulerande.
 
  • Gilla
Pjorn10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.