4774
L Lilla Yk skrev:
Det har kommit en del varningar från skvallerpressen om fästingar. Vad jag förstått sätter de sig gärna på gnagarna. Därigenom torde möss även indirekt vara fästingapridare. Jag brukar ta in fällorna under sommaren för att, i slutet av augusti, placera ut den igen. Hur gör ni andra? Har ni fällor utlagda även utomhus under sommaren?

Gällande rävar, ugglor och andra djur som kan hålla beståndet nere överlever de nog utan möss. Precis som vi människor äter de knappast pasta varje dag utan vill nog variera sin kost. Genom att minska beståndet på möss kan vi även bidra till att minska antalet fästingar, vilket kan rädda liv!
Hur menar du då att utan möss så skulle fästingbeståndet minska?
Då får vi nog utrota samtliga fåglar, däggdjur samt oss själva oxå.
 
  • Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Har ni fällor utlagda även utomhus under sommaren?
Svar nej, kan inte se att jag någonsin skulle fånga möss utomhus under någon årstid. Det skulle i så fall krävas en extrem situation av något slag.
 
L Lilla Yk skrev:
Jag brukar ta in fällorna under sommaren för att, i slutet av augusti, placera ut den igen. Hur gör ni andra? Har ni fällor utlagda även utomhus under sommaren?
Beror på vad för sorts fällor du använder t.ex Goodnature A24 och Camro SafeTrapAutomatic STA 25 används året om om det finns kolsyra kvar i patronen.
Min katt kom in med en mus här om dagen så katten jagar året om.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Mina fällor står på samma platser året runt, i bil(kall)garaget, i vindfånget till verkstan, verkstadsvinden och ett ställe till dit mössen kan komma året runt.
Är VÄLDIGT sällan det blir någon fångst på sommaren.

Protte
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Hur menar du då att utan möss så skulle fästingbeståndet minska?
Då får vi nog utrota samtliga fåglar, däggdjur samt oss själva oxå.
Jag menar att på ett marginellt plan kan fästingarna minska eftersom möss är fästingbärare. Med andra ord finns det enbart fördelar att minska beståndet rejält.
 
4774
L Lilla Yk skrev:
Jag menar att på ett marginellt plan kan fästingarna minska eftersom möss är fästingbärare. Med andra ord finns det enbart fördelar att minska beståndet rejält.
Det går utmärkt att vaccinera sig mot TBE så vad vinner vi enligt dig på att utrota möss iom de långtgående konsekvenserna som drabbar iprincip samtliga vilda däggdjur och fåglar som samtliga har mus som huvudföda och andra att ta till när övrig mat tryter?
 
L Lilla Yk skrev:
Jag menar att på ett marginellt plan kan fästingarna minska eftersom möss är fästingbärare. Med andra ord finns det enbart fördelar att minska beståndet rejält.
Isåfall måste du utrota rådjuren också för dom är riktiga fästingbärare.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Det går utmärkt att vaccinera sig mot TBE så vad vinner vi enligt dig på att utrota möss iom de långtgående konsekvenserna som drabbar iprincip samtliga vilda däggdjur och fåglar som samtliga har mus som huvudföda och andra att ta till när övrig mat tryter?
Nu skrev jag iofs att minska beståndet, inte utrota, samtidigt som jag påpekade att det kunde ha en MARGINELL effekt på antalet fästingar.

Vad är din egen lösning på att skydda sig mot möss? Fånga in den levande och köra iväg dem med bil en km bort? Kanske inte det mest miljövänliga alternativet…
 
L Lilla Yk skrev:
Vad är din egen lösning på att skydda sig mot möss? Fånga in den levande och köra iväg dem med bil en km bort? Kanske inte det mest miljövänliga alternativet…
Hmm... först ställer du en fråga, sedan svarar du själv på din egen fråga för att sedan framföra kritik mot ditt eget förslag 😃

Det behövs inga musfällor i naturen på sommaren, de orsakar enbart skada för fåglar och andra djur och kommer garanterat inte att reducera fästingpopulationen.
 
  • Gilla
vespaman och 3 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Vad är din egen lösning på att skydda sig mot möss? Fånga in den levande och köra iväg dem med bil en km bort? Kanske inte det mest miljövänliga alternativet…
Jag har aldrig haft något behov av att skydda mig mot möss utomhus. Jag säger dock inte att behovet inte kan finnas. Någon har nämnt att fånga möss i motorutrymme. Det har jag förståelse för, det är dock för mig inte riktigt utomhus, och risken att något annat än möss ska gå i fällan känns minimal i det fallet. Enda skadan jag känner till att jag råkat ut för är när jag en gång hade glömt en flaska (söt) växtnäring ute. Den gnagde de hål i. Men där var det ju jag som glömde något i deras domän, så där fick jag ju skylla mig själv. Att typ minera runt flaskan med fällor, för att kunna ha den ute, hade varit en smula bökigare än att ta in den. Kanske har jag bara inte upptäckt hur mycket skada de gjort utomhus. Så, vad ska jag vara uppmärksam på?
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
4774
Jag har inget behov av att skydda mig från möss.
 
pacman42 pacman42 skrev:
..men det är nästan 50cm för den att klättra på målad betong för att ta sig dit.
Betong är oftast inte helt slät, och då är det ingen match för en mus att få fäste.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
4774
L Lilla Yk skrev:
Nu skrev jag iofs att minska beståndet, inte utrota, samtidigt som jag påpekade att det kunde ha en MARGINELL effekt på antalet fästingar.

Vad är din egen lösning på att skydda sig mot möss? Fånga in den levande och köra iväg dem med bil en km bort? Kanske inte det mest miljövänliga alternativet…
Jag har som sagt inget behov av att skydda mig från möss och då bor vi ändå på landet med nära 2ha mark uppdelat på naturlig urskog, äng samt gräsmatta och planteringar. Vi har lada, gamla förråd, matkällare och diverse andra byggnader. Även vedhögar och kubbar.

Det enda som bor i vårt hus är spindlar året runt och på sensommaren kommer våra älskade fladdermöss tillbaka uppe på råvinden samt vintertid en ekorre som har ett av sina matförråd där uppe.

Har inget behov av att skydda mig från dessa heller.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Jag har inget till övers för möss, vi köpte en sommarstuga, komplett och helt färdig men vi rev lite i innertaket och efter lite mer rivande förstod vi att det var ett mushotell. När rivandet var klart återstod ytterpanel och resvirke. Taket rök också. Nu är vi inne på 3:e sommaren med återuppbyggnad och får kanske klart i höst. Mina nio fällor tar några möss under vintern men de står ute redo hela året.

Möss och råttor har funnits långt innan uppvärmda bostäder och matrester har gynnat de små liven så om vi smäller några så är skogen full av möss.

Protte
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag har inget till övers för möss, vi köpte en sommarstuga, komplett och helt färdig men vi rev lite i innertaket och efter lite mer rivande förstod vi att det var ett mushotell. När rivandet var klart återstod ytterpanel och resvirke. Taket rök också. Nu är vi inne på 3:e sommaren med återuppbyggnad och får kanske klart i höst. Mina nio fällor tar några möss under vintern men de står ute redo hela året.

Möss och råttor har funnits långt innan uppvärmda bostäder och matrester har gynnat de små liven så om vi smäller några så är skogen full av möss.

Protte
Ja och naturen sköter om att hålla nere sork med en sorkkrash ungefär vart fjärde år.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.