Hej alla kunniga!

Jag hade ett läckande takfönster i badrummet på övervåning. En plåtslagare har fixat detta nu (monterat en ny underbeslag, anslutande plåtar osv). Nu återstår att jag fixar innertaket själv.

Här ser ni bilder på hur det såg ut innan rivningen. (frigolit, 12 mm osb och 12 mm gips).
Takfönster med nyligen monterade beslag och isolering. Omkringliggande område visar osb och gips borttagna för renovering av innertaket i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träribbor och väggen nära ett fönster i badrummet på övervåningen efter takfönsterrivning, med synlig svart isolering och geometriska störningar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut nu:
Nyinstallerat takfönster med underbeslag i ett badeväring, visar olika lager av isolering runt fönstret och mått i millimeter, 20 mm gul och 40 mm röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfönster med obehandlat trä och synlig isolering i ett renoveringsprojekt. Brädväggar och svarta kakelplattor syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser lite annorlunda ut, den nya kassetten(heter det så?) med svart isolering stör geometrin lite grann (jag har 40 mm +20 mm tjocklek att leka med utom nära fönstret där det är bara 20 mm).

Hur skulle ni göra för att fixa innertaket
Jag tänker reglar och 40 mm isolering (bättre ull eller frigolit?) mellan reglarna och sedan 10 mm osb +10 mm gips. Tänker jag fel?
 
Ingen som har någon åsikt?
 

Bästa svaret

S
Innan du bygger igen behöver sätta ångspärr och hitta på ett sätt att ansluta mot den gamla ångspärren. Antagligen är väl tejp det enklaste sättet.
 
S sinuslinus skrev:
Innan du bygger igen behöver sätta ångspärr och hitta på ett sätt att ansluta mot den gamla ångspärren. Antagligen är väl tejp det enklaste sättet.
Ok, lämna luftspalt också? För resten av innertaket i badrummet ser jag har ångspärr, lufyspalter och sedan direkt gips utan OSB.

Man tejpar ångspärren mot den gamla där nere men hur gör man uppe mot fönstret?

Tidigare fanns inte ångspärr och misstänker att det byggdes fel.
 
S
Utan luftspalt blir det hål från varje skruv.

Du kan tejpa mot den gröna tejpen vid det svarta.

Nertill mot väggen blir det nog inte så optimalt.

Hur gammalt är badrummet? Kanske inte är tätskikt på väggen heller.
 
S sinuslinus skrev:
Utan luftspalt blir det hål från varje skruv.

Du kan tejpa mot den gröna tejpen vid det svarta.

Nertill mot väggen blir det nog inte så optimalt.

Hur gammalt är badrummet? Kanske inte är tätskikt på väggen heller.
Ok, tack.

Jag vet inte exakt hur vägarna ser ut för där har jag inte behövt riva något. Huset byggdes 2010 så där någonstans var badrummet fardig kanske
 
S sinuslinus skrev:
Innan du bygger igen behöver sätta ångspärr och hitta på ett sätt att ansluta mot den gamla ångspärren. Antagligen är väl tejp det enklaste sättet.
Dum fråga kanske men ska ångspärren vara mellan osb-skivan och isoleringen eller mellan takreglarna och isoleringen?
Spontant tänker jag att man vill inte vill ha någon fuktig luft som tränger sig i isoleringen inifrån, men känner mig lite osäkert hur man egentligen resonerar med ångspärren.
 
S
Ångspärren ska vara på den varma sidan av isoleringen.
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.