Råkade lämna en soppåse utomhus och på morgonen var innehållet utrivet (kanske en räv i trakten?) över altanen. Stör mig oerhört på de fula fettfläckarna och att rengöra med Yes har inte hjälpt alls.

Är det olja in som gäller? (Jag äger i nuläget ingen högtryckstvätt.) Någon som har något annat förslag? 😅
 
  • Träaltan med fettfläckar. En grön vattenkanna och en svart skål syns också på altanen. Bakgrunden består av grus och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med träplankor som har mörka fettfläckar på ytan. Skuggor från omgivningen ligger över plankorna. Gräsmatta syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lika löser lika så fet såpa eller galltvål om du har det i tvättstugan.
 
T topmount skrev:
Lika löser lika så fet såpa eller galltvål om du har det i tvättstugan.
Galltvål ska jag väl absolut kunna införskaffa och testa innan jag ger mig på något mer drastiskt.
Tack för tips!
 
Ja galltvålen finns i de flesta matbutiker och är riktigt bra för att få väck fläckar på kläderna också.
 
  • Gilla
ErikaDe
  • Laddar…
AXS
Såpabehandla hela trallen med levang. Borde ta bort fett och lyfta hela trallen.
 
Insuget fett djupare ned i trä är dock inget som skuras bort eller löses upp.

Till skillnad från tyg kan man inte böja och bända det kraftigt under över timmes tid med tvättmedel och ältning i tvättmaskin som får fettet att sakta krypa ut igen och fångas in av tvättmedel till droppform igen...

skura bort så mycket det går med såpa/galltvål och sedan får man acceptera det kvarvarande som syns och kommer att försvinna med tiden av sol och vind, efter en vinter lär det inte synas mycket av det längre.
 
Tack, bra att veta! Och skönt att höra att det antagligen bleknar bort av sig själv under vintern…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.