Hallå!

Har en fundering ang personkyddsautomat (PSA)?
Vad är skillnaden gentemot en vanlig jordfelsbrytare?
Agerar den säkring och jordfelsbrytare i ett eller behöver man säkring utöver PSA?
Min tro är allt i ett.
Hur kopplar jag då in en i en befintlig central?
Har en central med en extra säkringsbox där jag har plats för två st enpoliga PSA (tar ju två platser st på en skena).
Vill ha två st PSA, en för att säkra verkstadens uttag samt att jag har en poolvärmepump vars kopplingsdosa på vägen till den lyckats få fukt i sig under verandan, och då slår det ut hela huset då jag bara har en jordfelsbrytare för hela huset (hände i hällregnen som var för några veckor sen)
Tänker att PSA borde funka som failsafe och skydda huset och enbart PSA löser ut?
Hur kopplar jag in dom i så fall? Ska ”nollans” matning till PSA kopplas på jordskenan eller kan jag lägga den på nollan på centralens jordfelsbrytare ingående nolla innan den går vidare till centralens vanliga säkringar?
Sett trådar här men blev inte klok på det riktigt.
Hjälp önskas från en som vet lite bättre 😁


Tack på förhand!
Tuggarn
 
Redigerat:
tommib
Välkommen till forumet!

Detta är inte ett lämpligt nybörjarprojekt. Du måste ha förståelse för hur en central är uppbyggd innan du ger dig på detta. Du måste också ha förståelse för och helst erfarenhet av att koppla i en central.

Principiellt är det busenkelt. En PSA är mycket riktigt en jordfelsbrytare och en säkring i ett. Du kopplar fas till lämplig fas innan befintlig JFB samt nolla till lämplig nolla eller PEN innan befintlig JFB. Skyddsjord tar du ut från PEN- eller PE-skena. Exakt vad som utgör ett lämpligt ställe att koppla in sig på beror på hur just din central ser ut. Med vad man kopplar in sig beror också på.

Jordfelsbrytare efter varandra spelar ingen större roll ur säkerhetssynpunkt (om de är rätt kopplade) men det finns ingen garanti för vilken (eller vilka) som löser vid fel om inte någon är av fördröjd typ (vilket du inte har i en normal villainstallation).

Om du vill ha mer tips är bilder att rekommendera. Troligen blir rekommendationen i alla fall att du ska kontakta elektriker för att få detta inkopplat men du kan ju få lite mer kött på benen. Grejen här är lite att "måste du fråga så kan du inte göra det själv"... Det är på ytan kontraintuitivt men du måste verkligen förstå vad du gör och om du verkligen förstår så behöver du inte ställa frågan på det sättet som du gör.
 
  • Gilla
imported_Benno och 7 till
  • Laddar…
Det går att koppa rätt rejält fel, och det kan bli väldigt farligt. Så jag skulle råda dig att låta en elektriker göra jobbet.

Principen är att du matar PSA med fas som inte har gått igenom husets jordfelsbrytare. Och du kopplar även nolla/neutral till PSA som inte har passerat husets jordfelsbrytare. Och sedan kopplar man lastens fas och nolla på utgången från din PSA;

Men det gäller att man har järnkoll på att det blir rätt. Kopplar du fel så kan du i värsta fall få flytande nolla, med stor risk att huset brinner ned (på allvar!), eller om du har tur bara att allt elektriskt i huset förstörs (du får 400V i uttagen)..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Detta är inte ett lämpligt nybörjarprojekt. Du måste ha förståelse för hur en central är uppbyggd innan du ger dig på detta. Du måste också ha förståelse för och helst erfarenhet av att koppla i en central.

Principiellt är det busenkelt. En PSA är mycket riktigt en jordfelsbrytare och en säkring i ett. Du kopplar fas till lämplig fas innan befintlig JFB samt nolla till lämplig nolla eller PEN innan befintlig JFB. Skyddsjord tar du ut från PEN- eller PE-skena. Exakt vad som utgör ett lämpligt ställe att koppla in sig på beror på hur just din central ser ut. Med vad man kopplar in sig beror också på.

Jordfelsbrytare efter varandra spelar ingen större roll ur säkerhetssynpunkt (om de är rätt kopplade) men det finns ingen garanti för vilken (eller vilka) som löser vid fel om inte någon är av fördröjd typ (vilket du inte har i en normal villainstallation).

Om du vill ha mer tips är bilder att rekommendera. Troligen blir rekommendationen i alla fall att du ska kontakta elektriker för att få detta inkopplat men du kan ju få lite mer kött på benen. Grejen här är lite att "måste du fråga så kan du inte göra det själv"... Det är på ytan kontraintuitivt men du måste verkligen förstå vad du gör och om du verkligen förstår så behöver du inte ställa frågan på det sättet som du gör.
Hallå och tack för svar!

Vet att det är dumt men att få tag i en elektriker är lite tajt så här i semestertider.
Känner att jag vill få det säkert då jag själv ska på semester. Dumt om hela huset går när man är borta.
Tror mig ju veta vart jordfelet för värmen till poolen är, den säkringen samt jordfelsbrytaren som slår ut tillsammans dessutom. Fick ju bort läckan i dosan men fick inte bytt den då det var tajt gjort och jag inte ville klippa gamla torx. Då blir det ännu kortare.
Så silikon som gällde för att täta. Hoppas det håller.

Är gammal elektriker sen skolan men bytte snabbt inriktning till nätverk och sen blev det annat.
Med jordfelsbrytare vet jag ju att om man skulle bygga ut en central att dom ska vara sina egna, faller ju naturligt, en per central samt dela på matningen. Alltid på nolla/PEN innan jordfelsbrytare.Men när jag pillade el fanns inte PSA varianterna. Funderade på om dom ev fungerade lite annorlunda då teknik ändå går framåt. Så kände att jag behövde lite uppfräschning och här på detta forum var det lite olika bud med olika ritningar i olika trådar.Så kände jag behövde kolla grunden för hur det ligger till med en PSA.
Men enkelt summerat. Den ska vara sin egna före centralens jordfelsbrytare?

Tack för ditt svar förresten
 
T TuggarnGBG skrev:
Hallå och tack för svar!

Vet att det är dumt men att få tag i en elektriker är lite tajt så här i semestertider.
Känner att jag vill få det säkert då jag själv ska på semester. Dumt om hela huset går när man är borta.
Tror mig ju veta vart jordfelet för värmen till poolen är, den säkringen samt jordfelsbrytaren som slår ut tillsammans dessutom. Fick ju bort läckan i dosan men fick inte bytt den då det var tajt gjort och jag inte ville klippa gamla torx. Då blir det ännu kortare.
Så silikon som gällde för att täta. Hoppas det håller.

Är gammal elektriker sen skolan men bytte snabbt inriktning till nätverk och sen blev det annat.
Med jordfelsbrytare vet jag ju att om man skulle bygga ut en central att dom ska vara sina egna, faller ju naturligt, en per central samt dela på matningen. Alltid på nolla/PEN innan jordfelsbrytare.Men när jag pillade el fanns inte PSA varianterna. Funderade på om dom ev fungerade lite annorlunda då teknik ändå går framåt. Så kände att jag behövde lite uppfräschning och här på detta forum var det lite olika bud med olika ritningar i olika trådar.Så kände jag behövde kolla grunden för hur det ligger till med en PSA.
Men enkelt summerat. Den ska vara sin egna före centralens jordfelsbrytare?

Tack för ditt svar förresten
Hej det är rätt dom ska "ligga före" här kommer länk till 1-modul personskyddsautomater.
https://www.elbutik.se/product.html...FpILdiYnjZ78Y05-vTLOAzG7x3T5dvAAaAg6UEALw_wcB
 
A
Felet borde åtgärdas i första hand med dosan. Där har man misslyckats med val av material och placering av detta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om du har vana av att arbeta i centralen så skulle jag rekommendera att du lägger ur den gruppen som gör att JFB löser ut i första hand. Det är som avh67f skriver där felet är och det måste åtgärdas. Därefter kan man titta på installation av PSA.

Det är inte nödvändigtvis så att man har en JFB per central, det går utmärkt att ha flera i en modern normcentral. I en äldre diazedcentral är det pyssligare men det går där också om man verkligen vill. Jag skulle gå så långt att säga att det numera är rekommenderat med minst två JFB i en central, en för riskgrupper (uteel osv) och en för viktiga saker, med övrig el uppdelat mellan dem.

Jag kan inte annat än att fortsätta rekommendera kontakt med en elfirma med den information som finns nu.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T TuggarnGBG skrev:
Den ska vara sin egna före centralens jordfelsbrytare?
Ska och ska, det är då den fyller en funktion. Två JFBer efter varandra ger "dubbelt" personskydd men tappar selektiviteten mellan dem. Det är ingen skillnad på JFB och PSA i det avseendet, eller i något avseende ang inkopplingen.

Ang inkopplingen så beror det i första hand på hur centralen är matad
TN-S: Ta nollan från inkommande N, vanligen från ingången på befintlig JFB om det inte finns en separat N-plint.
TN-C: Ta nollan från PEN-plinten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.