Tycker att ju äldre man blir desto mera känslig för skador typ när man tar sig för att snickra upp litet panel med
tretumsspik och ibland fyrtums stomspikning.

Kört i decennier (väldigt sporadiskt som hemmafixare) med en gammal Hultafors TS 16 XL snickarhammare, XL-greppet perfekt så den biten vet jag. Känner dock av litet i armbågen numera efter även kortare spikningssessioner, irriterande.

En fråga till proffsen och andra som vet: är det verkligen någon större skillnad att köra med tex Hultafors TR 16 XL, med "vibrationsdämpande uretanplugg" eller är det bara nys? Eller finns det andra hammarfabrikat som är bättre på den punkten, ergonomi och vibrationsdämpning?
 
R
Har kört med Vaughan glasfiberskaft 20 ounce i över 20år och alltid varit nöjd..
Men om du inte har vanan eller styrkan i armarna och handleden så kanske 16 ounce är att föredra..
Verktygshanlarn har lite bra fakta kring hur man ska välja lägger med länken😊
Skulle aldrig köpa hultafors eller bacho när det kommer till hammare där är dom novisa..


https://www.verktygshandlarn.se/page/hammare-guide
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Den länkade sidan är litet tråkig eftersom man inte kan se produkterna. Men det finns andra sidor, Vaughan och Estwing har jag ju hört talas om i sammanhanget men aldrig testat, kanske för att jag tyckt de är dyra. Men kanske dags att lyfta blicken från Hultafors då...
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
Den länkade sidan är litet tråkig eftersom man inte kan se produkterna. Men det finns andra sidor, Vaughan och Estwing har jag ju hört talas om i sammanhanget men aldrig testat, kanske för att jag tyckt de är dyra. Men kanske dags att lyfta blicken från Hultafors då...
Ja dom kostar några kronor mer men dom håller..
Välj o testa glasfiber skaft dom gula finns på kampanj ibland för 4-500kr om jag inte minns fel..
 
Hållbarheten på Hultafors är det inga problem med. Jag är ute efter en bättre ergonomi, vibrationsdämpning. 16 Oz är det vanliga jag kört med, tycker det funkar bra även för fyrtums. Men som sporadisk hemmafixare har jag inte testat speciellt mycket och möjligt att en 20 Oz hammare skulle vara bra, färre och hårdare hammarslag förmodas.
 
R
Lärlingar och skolelever börjar med 16 Oz för att sedan övergå till 20 Oz efter några års spikande när armen och handleden är van..Inte alla gör det men de flesta..
Som privatperson så räcker 16 Oz enligt mig..
Men det är därför du ska testa glasfiberskaft för att minska skador samt en annan känsla..
 
Tack för tips om att leta mig bortom Hultafors, nu när jag förstått att ergonomi och vibrationsdämpning är A och O om kroppen ska klara spikande under litet längre stunder.

Inte så att min gamla Hultaforshammare är direkt dålig från den synvinkeln men jag känner att det finns bättre grejer. Guld värt att slippa dryga "tennisarmbågar" osv, eller åtminstone minska risken för det. Hammarteknik är givetvis viktigt också en jag tror jag har koll på den biten, aldrig spika med handleden den ska vara fixerad.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Inte helt enkelt att bara åka och prova ut en vettig hammare, nästan allt tillgängligt är ju numera via webben. Tänk om man kunde få prova litet olika hammare i verkligheten, dra i litet spik i olika dimensioner!

Vad jag tyckt mig konstatera hittills är iaf att XL-grepp typ Hultafors passar mig bra, greppet är extremt viktigt för ergonomin, kanske en av de absolut viktigaste parametrarna. För litet grepp = garanterade problem.

Lustigt (dvs tråkigt..) nog så ges extremt svag eller snarare noll info om greppstorlek på hammar-sajter typ vad som refererats ovan. Likadant på hammarhajen.se som säljer en hel del fina hammare från Estwing och Vaughan bla. Så rätt värdelöst, sitta och beställa grejer på måfå och se om de ens passar näven.
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
Inte helt enkelt att bara åka och prova ut en vettig hammare, nästan allt tillgängligt är ju numera via webben. Tänk om man kunde få prova litet olika hammare i verkligheten, dra i litet spik i olika dimensioner!

Vad jag tyckt mig konstatera hittills är iaf att XL-grepp typ Hultafors passar mig bra, greppet är extremt viktigt för ergonomin, kanske en av de absolut viktigaste parametrarna. För litet grepp = garanterade problem.

Lustigt (dvs tråkigt..) nog så ges extremt svag eller snarare noll info om greppstorlek på hammar-sajter typ vad som refererats ovan. Likadant på hammarhajen.se som säljer en hel del fina hammare från Estwing och Vaughan bla. Så rätt värdelöst, sitta och beställa grejer på måfå och se om de ens passar näven.
Vart bor du? Helt rätt du behöver få känna o klämma på dom..
Har du någon möjlighet så är byggmässor bra plats för att prova😊
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
Inte helt enkelt att bara åka och prova ut en vettig hammare, nästan allt tillgängligt är ju numera via webben. Tänk om man kunde få prova litet olika hammare i verkligheten, dra i litet spik i olika dimensioner!

Vad jag tyckt mig konstatera hittills är iaf att XL-grepp typ Hultafors passar mig bra, greppet är extremt viktigt för ergonomin, kanske en av de absolut viktigaste parametrarna. För litet grepp = garanterade problem.

Lustigt (dvs tråkigt..) nog så ges extremt svag eller snarare noll info om greppstorlek på hammar-sajter typ vad som refererats ovan. Likadant på hammarhajen.se som säljer en hel del fina hammare från Estwing och Vaughan bla. Så rätt värdelöst, sitta och beställa grejer på måfå och se om de ens passar näven.
Kolla vad jag hittade i garaget😉
Vaughanen är säkert minst 15år gammal om inte mer, kolla in skillnaden på hammarhuvudet så det skiljer..
Båda är 20 Oz..
 
  • Två kluckhammare på ett trägolv, en med svart handtag och en äldre med slitet handtag och hammarhuvud. Båda hammare väger 20 oz.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sliten hammare med märket Hultafors ligger på ett trägolv. Hammaren har synliga tecken på användning och slitage, särskilt på hammarhuvudet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal sliten hammare med rött hammarhuvud och svart handtag ligger på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Kul källarfynd! Den där gamla Vaughan ser minst sagt välanvänd ut, ska försöka hitta något ställe där man kan få prova sig fram till vad man gillar. Det är inte omöjligt att jag återigen skulle ha nytta av en 20 Oz-hammare och särskilt en avvibrerad variant som ju tex Vaughan verkar vara. Gillar när det är litet utsvängt nere i greppet som på Hultafors, kanske Estwing kan passa bättre?

Min tidigare erfarenhet av en smula tyngre hammare med glasfiberskaft är inget bra, dels för klent grepp som jag fick bygga på med vulktejp för att det skulle passa hyfsat, dels att huvudet glappar en smula efter tungt bruk. Men gissar att Vaughan spelar i en helt annan liga... :)

Vet inte vikten på denna men känns som 20 Oz, dock rena Neanderthal-känslan tyvärr jfr min Hultafors TS 16 XL. Och glappigheten även om minimal bidrar ju inte precis till en skön känsla i spikandet.
En gammal och sliten Stanley-hammare med ett glasfiberskaft och slitet grepp, liggande på en grov betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.