Håller på med ett målarprojekt i sommarstugan, men blir lite osäker på vilken typ av färg jag ska välja.

Enligt en målare som var här är det slamfärg som är påmålat med annan färg, vilket har lett till att det flagar en hel del. (Svärfar är helt säker på att det aldrig målats med slamfärg, vilket gjorde att han valde en annan färg för 25 år sedan. Gissningsvis har han fel?)

Det övre lagret färg har vi börjat få bort och sedan slipar vi typ trärent. Hur noga är det - vad riskerar jag om inte all färg kommer bort i hörnen tex? (Knuttimrade plankor, så det är många hörn och skarvar)

Vilken färg ska jag fortsätta måla med? Slamfärg igen?

Det är som sagt en sommarstuga av gammalt snitt, ingen representationsvilla. Men nu när vi ändå anstränger oss vore det trevligt om det kunde se okej ut i några år 🙂
 
Hej. Några bilder, närbild och på håll förenklar för att få en känsla :)
 
Här är en bild på hela väggen, kan ta fler imorgon när det är ljust Man slipar vägg av röd träbyggnad med en slipmaskin; andra person målar takutsprång på byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det brun färg? Då är det knappast slamfärg.
 
G Genomklok skrev:
Slamfärg igen?
Nä, tyvärr inte om du inte kan få helt rent från det som är målat på slamfärgen.

Linoljefärg fäster på nästan allt, det kan nog fungera på din vägg också.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Närbild av en röd trävägg där färgen har skrapats bort och bubblor bildats. Väggen är delvis orörd men översta lagret är avlägsnat med värmepistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det först skrapat och delvis tagit bort övre lagret färg med värmepistol.

Skrapad vägg med delvis borttagen färg, bubblor har bildats och blivit skrapade, samt områden med orörd färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man se att det har bildats bubblor, som nu är skrapat på.

Röd trävägg, där övre lagret färg har skrapats och bubblor har avlägsnats med värmepistol. Delar av väggen är fortfarande orörda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orörd vägg.
 
F fribygg skrev:
Nä, tyvärr inte om du inte kan få helt rent från det som är målat på slamfärgen.

Linoljefärg fäster på nästan allt, det kan nog fungera på din vägg också.
Enligt svärfar är det ovanpåliggande lagret någon form av linoljefärg. Och den höll ju inte så bra. Fast det kan också bero på en längre tids frånvaro av kärlek...
 
Med sådant gediget grundarbete är det bästa att låta bli att måla.
Blir grått och fint med åren
Annars så verkar det överambitiöst att slipa väggarna trärena
 
G Genomklok skrev:
Enligt svärfar är det ovanpåliggande lagret någon form av linoljefärg. Och den höll ju inte så bra. Fast det kan också bero på en längre tids frånvaro av kärlek...
Eller att någon målat den slamfärg fast det bara är slamfärg som är lämpligt på en tidigare slamfärgsmålad yta..
 
G Genomklok skrev:
Enligt svärfar är det ovanpåliggande lagret någon form av linoljefärg. Och den höll ju inte så bra. Fast det kan också bero på en längre tids frånvaro av kärlek...
Om ni slipar trärent så skulle jag inte välja slamfärg eftersom den gärna vill ha en sågad yta för att tränga in i träet. Om det var 25 år sen den målades är det inte heller så konstigt att den börjar flaga även om den är målad med linoljefärg. Jag skulle tveklöst måla med linoljefärg igen och sen underhålla regelbundet när man ser att den börjar bli torr/krita sig (går fortare i söderläge). Underhålla kan man göra med kokt linolja utspädd med lite terpentin.
 
  • Gilla
Karl P och 3 till
  • Laddar…
Eller måla med tjärfärg typ tjärvitriol. Nästintill underhållsfritt och passar utmärkt till denna byggnad.
 
Idag har jag varit i tre färgaffärer med små färgflagor. Jag har fått fyra olika råd om färg.

Den första butiken tyckte man kunde måla med vad som helst eftersom det nu blir typ trärent. (Men vi vill/orkar kanske inte göra trärent på alla andra väggar sen, så gärna något som funkar ovanpå också!) De tyckte Alcro Arkitekt var lämpligt.

Den andra butiken identifierade flagorna som akrylfärg. "Det är det vanligaste, går att måla med vad som helst på." Fast han varnade lite för att det kan bli problem när det är slamfärg under. De rekommenderade Nordsjö one supertech och en grundfärg innan.

Det tredje butiken sa ungefär samma, men föreslog Caparol carat, som inte kräver grundmålning. De hade även Demidekk i tre varianter (performance, clean tech, infinity), men som då behöver grundas.

Så det var väl typ varje större färgmärke på marknaden och jag blev bara marginellt klokare 😅 Jag gissar att ingen av dessa är linoljefärg?
 
G Genomklok skrev:
Jag gissar att ingen av dessa är linoljefärg?
Nej. De ”större” fabrikaten linoljefärg är Ottossons, Engwall och Claesson, Gysinge, Wibo och ett par till. Vissa stora färgbutiker som Nordsjö och Colorama har en liten ”byggnadsvprdshörna” men man brukar få fråga specifikt efter linoljefärg eftersom de helst säljer sina egna färgtyper (= de som de tjänar mest på). Annars är det nog renodlade byggnadsvårdsbutiker som gäller. Tipset är att gå in på färgfabrikanternas hemsidor och se vilka lokala återförsäljare som finns där du bor.
 
krillek krillek skrev:
Nej. De ”större” fabrikaten linoljefärg är Ottossons, Engwall och Claesson, Gysinge, Wibo och ett par till. Vissa stora färgbutiker som Nordsjö och Colorama har en liten ”byggnadsvprdshörna” men man brukar få fråga specifikt efter linoljefärg eftersom de helst säljer sina egna färgtyper (= de som de tjänar mest på). Annars är det nog renodlade byggnadsvårdsbutiker som gäller. Tipset är att gå in på färgfabrikanternas hemsidor och se vilka lokala återförsäljare som finns där du bor.
Vad är fördelen med en linoljefärg jämfört med de som listas ovan?
 
G Genomklok skrev:
Vad är fördelen med en linoljefärg jämfört med de som listas ovan?
Bättre för träet, hållbarare, vackrare, drygare o s v. Googla på ”varför måla med linoljefärg” så lär du få massor av svar.

Den enda nackdelen är väl egentligen längre torktid och det är därför ”proffsmålare” hellre använder diverse latexfärger som torkar på någon timme.
 
  • Gilla
Genomklok och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.