Någon som har inrett ovanvåningen eller tänkt hur man ska ha det? Vi behöver 3 sovrum!
 
Vi inreder just vår villa västervik och vi delar den ena gaveländan så att det blir två små sovrum där. Nog borde ni kunna få plats med både tre och fyra sovrum plus minst ett allrum på ovanvåningen. Men det är nog svårt att få tre sovrum som uppfattas som "stora" (möjligen om man flyttar badrummet närmre trappan(toalett med p-lås underlättar detta)) men däremot borde man kunna få till både ett allrum och en "lekhörna" för barnen som kanske kan kompensera för de små rummen?!
mvh fialotta
 
  • Gilla
Cadeex
  • Laddar…
Har nu fått ritningar och linjal så även jag kan börja planera övervåningen i rätt skala.

Har gjort 2 skisser (alla bygger på att vi sover där uppe med barnet/barnen).

Favoritförslaget just nu är att vi tar gaveln och får 5 kvm klädkammare, dottern tar vinkeln och ev fler barn tar ett mindre rum på 8 kvm brevid toan. Mittemellan gavlarna finns allrum på 18 kvm och två klädkamrar på sidorna av trappan.
 
skulle vara roligt att se fler planösningar till ovanvåningen. så jag bumpar upp den här tråden.. tyvärr har jag ingen att bidra med i skrivande stund.
 
här är vår planlösning till övervåningen, vi har inte byggt ett nybro utan ett egenritat ( vi gjorde det innan nybro fanns på marknaden). Men huskroppen ser lika dan ut, dock har vi ryggåstak i vinkeln så vi har inget rum där.
I badrummet har vi ett takfönster som sitter precis över toan och vi har byggt en duschalkov där det annars skulle ha varit ett dött utrymme mellan två dörrar. Detta gör att badrummet blir större och duschen har full höjd. ( snedtaket påverkar annars)
 
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har börjat fundera lite på övervåning till Nybro, någon som har fler planlösningsförslag som inspiration?
 
Vi sitter också och planerar övervåningen i ett nybro hus men det är inte enkelt. Om någon kommer på något smart så vore det kul att se. Återkommer när vi kommit längre.
J&J
 
Vi håller på att planerar, tänkte visa en av planerna. Julie tycker dock att badrummet kan bli störande att ha nära medans jag tycker det skulle vara skönt, kommentarer från folk som har badrum nära vore trevligt. Generella komentarer kanon
J&J
 
  • Hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak jag ser direkt är duschen kan inte vara där i hörnet, där är väl bara 80cm? Duschen måste vara i badrummets nedre högra hörn för att full höjd ( där badkaret står idag). Sedan är det väl bra att toalettstol och tvättfat är nära varandra. Dörrarna innåt tar plats i alla rummen. Sedan kan du väl inte ha dörrr en till stora sovrummet till ute till höger, du har inte 180cm där... Vi har inte byggt ett nybro men ett liknande. I alla fall har vi 45o lutning på taket och vår innervägg börjar vid 60 cm höjd. Alltså 1,5 m in från ytterväggen är höjden 1,5m. Detta innebär att ingen av dörrarna kan placeras närmare ytterväggarna än 2m för att dörrkarmarna o dyl kan få plats. Sedan har du idag inget möbleringsbart utrymme på övervåningen förrutom i vinkeln.
 
Tack för dina kommentarer, vi har tänkt lite på vad du skrev, och lite själv också.

Dock det som vi är lite "rädda" för är att man kommer störas av toaletten
 
  • Planritning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har badrum nära sovrummet. Iofs så ligger dusch och wc mot sovrumsväggen men man hört klart och tydligt när vattnet går genom rören. Nu så tror jag iofs att det kommer låta mindre i detta hus än ett radhus med sov och bad i souterrängvåningen.

Annars tycker jag att det ser bra ut. Hur stort är badrummet resp klk? Och blir det inte väldgtit mkt dödutrymme utanför de mindre sovrummen? Har ni takkupa? Om ni inte har det så är mitt förslag att sätta klädkammare utanför det ena lilla rummet så att man tar tillvara på ytan mer.
 
Se ovan vår planlösning. Man hör när någon duschar men inte från väggen utan från dörren...
Vi har upplever inte det som något problem . I och för sig har vi isolerade väggar i hela huset, kanske är det olika om väggarna inte är isolerade.. Jag vet inte om det är standard med isolerade väggar hos smålandsvillan...
 
Jag kom på en sak till, den prickade linjen i vår planritning visar på där det blir full takhöjd. Vårt hus är t o m bredare än nybro, och se hur våra dörrar är placerad till de små sovrummen. Det är i verkligheten ca 2 dm mellan dörrkarmen och snedtaket Jag tror inte att du har en chans att sätta dörrarna till dina små sovrum där du placerat dem. Om skalan stämmer är takhöjden bara 120 där du satt dem ( 60 cm garderob och 60 cm till väggen). Sedan kan du inte tro att du kan ha garderober inne vid snedtaket (ett av barnrummet). Höjden är ju bara 60 cm där!!! Lika dant vid klädkammaren. Två fullgarderober är max kan du få in i din klädkammare( du har ritat in 6 st). Vi har en kontinentalsäng och den kan absolut inte stå invid väggen vid snedtaket, och du kan inte ligga där med en kudde. Jag bifogar några bilder på snedtaket. Observara att vårt snedtak börjar vid 65 cm (vanligt är 60 cm och det ser ut som du räknat med det på din ritning).

För att få en blick hur mycket något är är det exakt 12 cm mellan de vita fläckarna på tapeten.
 
  • lekrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT2776.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snysop skrev:
Vi har badrum nära sovrummet. Iofs så ligger dusch och wc mot sovrumsväggen men man hört klart och tydligt när vattnet går genom rören. Nu så tror jag iofs att det kommer låta mindre i detta hus än ett radhus med sov och bad i souterrängvåningen.

Annars tycker jag att det ser bra ut. Hur stort är badrummet resp klk? Och blir det inte väldgtit mkt dödutrymme utanför de mindre sovrummen? Har ni takkupa? Om ni inte har det så är mitt förslag att sätta klädkammare utanför det ena lilla rummet så att man tar tillvara på ytan mer.
Det är detta vi också tycker, dvs att man inte utnyttjar utrymmet fullt ut, dock så är det takkupa på den sidantrappan kommer upp och vi vill inte stänga igen detta ljusgenomsläpp som takkupan skapar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.