Försöker att bilda mig en uppfattning huruvida en prisoffert jag fått från en elektriker är rimlig eller ej.

Arbetet anknyter till en tidigare tråd http://forum.byggahus.se/el/83842-s...rupper-eller-installation-av-slavcentral.html.

Det jag fått offert på är följande:

Upsättning av DIN skena/modul brevid existerande central.
Modulskena skall vara bestyckad med 3 st JFB. 4-poliga, minst 10A.

3 st av existerande centralens värmegrupper (3-fas grupper), ska koppletteras med nolla för att få 230V till värmegolv där äldre radiatorer nu sitter.
Detta skall göras genom att dra en ny nollkabel i existerande VP-rör.
Totalt 3 st värmegrupper, varje grupp är uppdelad i 3 st VP-rör "snuttar", efter varje rörsegment sitter antingen en kopplingsdosa eller en radiator.

De är dessa omkopplade grupper som skall ledas genom de nymonterade JFB.

Sen tillkom lite småsaker också, som att koppla in 2 termostater till en värmegolv på de nydragna ledningarna (golven är redan lagda och termostaterna sitter löst i monterade dosor).


Jobbet handlar alltså i stora drag om att sätta upp dessa JFB, dra extra nollkabel i ett par VP-rör och koppla in ett par kopplingsdosor och/eller värmegolvstermostater.


Detta har jag blivit offererad ett takpris på 15k inkl moms (arbete och material).

JFB'erna tycker jag borde kosta max runt 500 kr st, men elektrikern sa 1000 kr / st.
Kan notera att det te.x finns 4-polig JFB av märket Hager på elprodukter.se för 375 kr just nu. Och det är ju till slutkund. Elektriker har väl bra rabatter?
Men visst, jag är med på att en del vinst tas ut på material, men 2.8 ggr slutkonsumentpris känns lite mycket?


Elektrikerns tariff är 390 kr/h ex moms. Så lite beroende på vilket materialkostad han räknad med hamnar vi på ca 25h uppskattat arbete för detta (givet att vi kommer upp till takpriset naturligtvis, men det tror jag man brukar göra? eller nära iallafall)

Hursomhelst, vad tror ni om rimligheten för detta pris (antal timmar, material kostn osv)?
 
N
Det räcker med en 3fas jfb för din del....finns ingen anledning att ha en på varje värmegrupp!
men vill du ha tre så sätter gärna elektrikern upp tre...du förstår vad jag menar.
15k låter lite väl mycket...detta jobb är gjort på en dag 8tim om du frågar mig.
material säg 5st rullar fk 1,5(du får byta all kabel för man kan inte dra in en till när de andra ligger kvar därför dras ny kabel i med den gamla som dragtråd.pris för detta elektrikerpris (från min firma) 1500kr ca.
jfb 3fas hager 600kr ca
kapsling din skena till jfb 200kr ca
2m mk6mm kabel (till jfb) ca 40kr
8tim jobb 3500kr ca

Fundera på nån annan elektriker du tycker jag....
 
Det är intye möjligen så att det blir trångt i rören om du sakll dra in en extra tråd? Om det ex. är 2,5kvmm som idag är draget 4 tråd så kanske set bara är 16mm rör. I så fall kan det blir rätt mycket strul att dra i en 5e tråd. Om det ens går.
 
Då det är ett takpris tycker jag det verkar helt rimligt. Då jag själv jobbat som servicelektriker och serviceledare vet jag att det är svårt att ge ett exakt pris på jobb som dessa.
Har fått stå ute hos kund och bökat bra länge med vp-rör. Ibland har man till och med fått gå upp på vind och "brutit" upp röret för att kunna få igenom nytt kablage. Har man då lämnat ett för lågt pris blir risken för firman för hög, därav takpris.
 
iIttade då ingen "4-pol" JFB på den hemsidan för 375:-.. Det fanns en hager 2-pol som var nersatt till halva priset. 323:-

En 25A "4pol" hager kostar runt 900+moms utan rabatt...

/L
 
594:- + frakt hos elbutik.se. Måste man inte absolut ha en hager så kostar motsvarande Garo 344:- + frakt.

En Malbergs har dom för 160:-, kampansjpris. Men vi vet ju vad alla tycker om Malmbergs ;)
 
Norrbyn1011 skrev:
Det räcker med en 3fas jfb för din del....finns ingen anledning att ha en på varje värmegrupp!
men vill du ha tre så sätter gärna elektrikern upp tre...du förstår vad jag menar.
Jo, jag var inne på det också först, men då måste man väl lägga till 3*3 st nya automatsäkringar istället?
I dagsläget är ju varje värmegrupp säkrad med 3 st diazed och jag planerade att sätta jfb efter existerande säkringar.

Om jag skall klara mig på bara 1 JFB så blir det väl en lösning där man drar ut lite tjockare kabel (6mm2 4-ledare EKLK?) från existerande central, drar dessa genom en 40A JFB och sen till en ny "minislav" central. I denna slavcentral (där jag har separata jord och nollskenor, då huvudcentral har PEN) måste det väl sedan i sin tur sitta 9 st ny automatsäkringar (3 värmegrupper, 3 faser styck).

Eller har jag missat något, dvs kommer man undan med 1 JFB och existerande diazed?
 
Loner skrev:
iIttade då ingen "4-pol" JFB på den hemsidan för 375:-.. Det fanns en hager 2-pol som var nersatt till halva priset. 323:-

En 25A "4pol" hager kostar runt 900+moms utan rabatt...

/L
Jag hittar fortfarande denna för 373,75 kr (inkl moms):

http://www.elprodukter.se/product.asp?product=11385&sub=19

HAGER JFBR.4-POL 25A CDA425R
 
om man ska gå efter list priser som elektriker använder sig av
så ligger JFB 4P 30MA 25a på 1115:- plus moms


men oftast brukar dom aldrig ta lista priset till sin kund
dom brukar ju ge bättre priser än så än bara gå på list priset.

List priset är bara en riktline som man kan använda sig av .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.