Skaffa en huv i plåt istället. När jag installerade en ny kamin svor muraren över vår befintliga krona och sa att det blir ett helvete när ngn måste laga skorstenen.

Men det var ju hans ord. Jag har mindre koll….
 
Är inte skorstenskrona i betong ett sentida påfund som man började med när oljepannorna kom? Oljan innehöll svavel som gav frätskador i toppen där röken kondenserade. De problemen har man inte med vedeldning som jag förstått det?
Sedan använde man även blyplåt som skoning eftersom inte heller betongen stod emot svavelsyran helt.

Så, om jag kommer ihåg rätt så leder det till frågeställningen huruvida ngn betongkrona behövs eller inte.
 
R
Betongen behövs för att skydda murverket ifrån regn och blöta alternativt en plåtinklädd topp..
 
Köp färdig betong i säck. Finns både grov och fin.
Bara att blanda med vatten. Hur mycket står på säcken.
 
  • Gilla
Ockeponken
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Betongen behövs för att skydda murverket ifrån regn och blöta alternativt en plåtinklädd topp..
Tack för att någon börjar vända tråden rätt! Ovanpå kommer det att hamna en plåthuv, men för ”rätt”, dvs önskat, utseende är det en gjuten krona som gäller. Det är enbart recept som sökes. Kommer inga bra tips in blir det ett par säckar färdigmix utan annan ballast som får göra jobbet.
 
R
O Ockeponken skrev:
Tack för att någon börjar vända tråden rätt! Ovanpå kommer det att hamna en plåthuv, men för ”rätt”, dvs önskat, utseende är det en gjuten krona som gäller. Det är enbart recept som sökes. Kommer inga bra tips in blir det ett par säckar färdigmix utan annan ballast som får göra jobbet.
Hur tjock blir den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.