Hej,

Har idag ett mesh nätverk med diverse decos i huset. Grabben klagar på att tv spelen laggar trots att vi har 200mbit, så nu när renovering av vardagsrummet pågår tänkte jag passa på att dra lite trådat nätverk för bättre uppkoppling överallt i huset.
Jag har i vardagsrummet en fiberdosa (genexis fiber twist p2410) på väggen med 4st lan anslutningar. Mina decos(m5) har bara 2st lan anslutningar per enhet.
Så hur kopplar jag in början på nätverket med dessa enheter?
Alternativ 1:
Tråda direkt från fiberdosa på väggen från de 4st lan anslutningarna, vidare till decos spridda i huset. Dom som inte får kabel jobbar vidare med internet anslutning via mesh nätverket.
Alternativ 2:
Nätverket måste kopplas vidare från den första decon som sitter vid fiberdosan. Problemet är som sagt att den bara har 2st lan anslutningar och en av dom är upptagen för inkommande nätverk. Så detta innebär att jag antingen måste byta ut den till enhet med fler lan anslutningar (om det ens finns), eller sätta en switch efter den för att komma vidare.

Så frågan är, funkar alternativ 1 eller blir det fel och jag måste göra enligt alternativ 2?
 
Frågan på alternativ 1 är om det är internet i alla 4 portarna på fiberdosan? Det kan vara tv och ip-telefoni på övrig portar.

Har deco-prylarna inbyggd brandvägg?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ingen aning om den har inbyggd brandvägg, hittar inga sådana inställningar i appen iaf. Har det betydelse?
Hur tar jag enklast reda på om det är internet på alla portarna? Testa att flytta kabeln mellan dom?
 
Vem är operatör och abonnemang?
Och vilken burk har du fått från operatören?
Och M5 ska ha någon form av brandvägg, men kanske behöver aktiveras och även ändra M5an till router som ansluter mot bredband/Internet om nan tar bort operatörsburken.
 
Har alltid tagit för givet att man får en port och en ip-adress av bredbandsleveramtören och sedan har alla en router/brandvägg som delat ut fler portar och adresser. Men jag kanske är dåligt påläst om hur det funkar idag och hur bra skyddad en dator är på internet utan separat brandvägg.
 
A AndersS skrev:
Vem är operatör och abonnemang?
Och vilken burk har du fått från operatören?
Och M5 ska ha någon form av brandvägg, men kanske behöver aktiveras och även ändra M5an till router som ansluter mot bredband/Internet om nan tar bort operatörsburken.
Har Ownit, men ingen operatörs burk. Bara Deco och fiberdosan.
 
A adde_hjelm skrev:
Har Ownit, men ingen operatörs burk. Bara Deco och fiberdosan.
Nätägare är dock Telge nät, Ownit är tjänsteleverantör
 
Alt 1. Skaffa en router med fler utgångar innan decon och sätt den i ap-läget istället (så har jag gjort eftersom jag tycker decons router är väldigt begränsad).
Alt 2. Skaffa en switch efter decon som då är i router-läge precis som idag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Din fiberomvandlare ger antagligen bara internet på en port. Resten är antagligen tänkt för iptv och iptel.

Jag hade kopplat in en deco där i fiberomvandlaren, sedan kopplat decons andra port till en TPlink switch för ca 400kronor. Sedan spridit nätverket vidare därifrån till resterande decos.

Tänk på att en accesspunkt gärna sitter högt mitt i rummet för att sprida Wifit så bra som möjligt.

Om grabben gejmar med stationär dator är det lika bra att försöka få en kabel hela vägen dit. Det blir lägst latency för honom då.
Det är framförallt hög latency som skapar fördröjning eller så kallat "lagg" i snabba tävlingsspel.
 
optimizer optimizer skrev:
Alt 1. Skaffa en router med fler utgångar innan decon och sätt den i ap-läget istället (så har jag gjort eftersom jag tycker decons router är väldigt begränsad).
Alt 2. Skaffa en switch efter decon som då är i router-läge precis som ida
optimizer optimizer skrev:
Alt 1. Skaffa en router med fler utgångar innan decon och sätt den i ap-läget istället (så har jag gjort eftersom jag tycker decons router är väldigt begränsad).
Alt 2. Skaffa en switch efter decon som då är i router-läge precis som idag.
Är något av dessa alternativ att föredra och varför? Vad tycker du är begränsningen med decon? Tänk på att jag är helt nollad (och ointresserad, det ska bara funka att surfa).
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Din fiberomvandlare ger antagligen bara internet på en port. Resten är antagligen tänkt för iptv och iptel.

Jag hade kopplat in en deco där i fiberomvandlaren, sedan kopplat decons andra port till en TPlink switch för ca 400kronor. Sedan spridit nätverket vidare därifrån till resterande decos.

Tänk på att en accesspunkt gärna sitter högt mitt i rummet för att sprida Wifit så bra som möjligt.

Om grabben gejmar med stationär dator är det lika bra att försöka få en kabel hela vägen dit. Det blir lägst latency för honom då.
Det är framförallt hög latency som skapar fördröjning eller så kallat "lagg" i snabba tävlingsspel.
Han kör Xbox, men ja tanken är ju nu att han ska få kabel hela vägen till den.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
A adde_hjelm skrev:
det ska bara funka att surfa).
Och så har du grabbens krav.....😉
Man kan sedan prioritera vissa portar/adresser, QoS, vet inte hur det är med M5-burkarna om funktionen finns.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Och så har du grabbens krav.....😉
Ja såklart, det är hans fel att jag håller på, för mig funkar det att kolla på tv och surfa😀
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A adde_hjelm skrev:
Är något av dessa alternativ att föredra och varför? Vad tycker du är begränsningen med decon? Tänk på att jag är helt nollad (och ointresserad, det ska bara funka att surfa).
ip-binding, port forward, föräldrakontroll, quos är några saker jag använder. Decons mjukvara kanske är uppdaterad att klara detta nu men fanns inte för drygt ett år sedan.
 
optimizer optimizer skrev:
ip-binding, port forward, föräldrakontroll, quos är några saker jag använder. Decons mjukvara kanske är uppdaterad att klara detta nu men fanns inte för drygt ett år sedan.
Beror på burk, hjälpte en bekant med en X20-4G och där fanns liknande funktioner. Sedan kanske det skiljer om den installeras som router eller AP. Mina egna M9or är installerade som AP och en huvudenhet.
Men har en enkel grundinstallation, behöver inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.