Proppen gick på nummer sju. Jag satte i en ny som gick igen. Det smällde ganska tydligt på ett ställe i taket.



Jag gick upp på vinden och hittade en gammal telefon/larmkabel som var av. Drog i den försiktigt och den lossnade, satte i en ny propp och då löste den inte ut.
Jag fick tillbaka elen i 1 av 3 rum men de andra är fortsatt utan el men proppen löser inte.



Har försökt kolla på vinden men kan inte se något som inte ”stämmer”.



Vad kan jag testa innan jag ringer elektriker? Skitsvårt att lokalisera kablarna på vinden eftersom de ligger under 2 lager isolering och fuktspärr. Det är också en riktigt jobbig miljö att vara i.



Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få!



Har bifogat en ritning på hur jag uppfattar vart brottet kan vara och hur kabeln såg ut.

Den första är innan jag var uppe på vinden
Den andra är efter jag drog i telefonkabeln
Den tredje är bilden på telefonjacken.
 
  • En ritning som visar sovrum, uttag sovrum, v-rum och baksida med ett rött kryssmarkering för att indikera ett potentiellt kabelbrott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en bostadsplanlösning med markering av möjliga kabelbrott. Sovrum och bakre delen av huset är tydligt utmärkta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad kabel på vinden med blottade ledningar, placerad mot en träbjälke. Bakgrunden visar isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Den kabeln har inget med el att göra i ett normalt hem.
 
  • Gilla
Mickepickepö
  • Laddar…
...förhoppningsvis...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
En huvudsäkring tycks också ha löst ut. Kanske är det därför den andra säkringen är hel fortfarande. Den får alltså ingen ström.
Kolla de tre säkringarna vid elmätaren. De är huvudsäkringar.
 
  • Gilla
Mickepickepö och 1 till
  • Laddar…
M Mickepickepö skrev:
Proppen gick på nummer sju. Jag satte i en ny som gick igen. Det smällde ganska tydligt på ett ställe i taket.



Jag gick upp på vinden och hittade en gammal telefon/larmkabel som var av. Drog i den försiktigt och den lossnade, satte i en ny propp och då löste den inte ut.
Jag fick tillbaka elen i 1 av 3 rum men de andra är fortsatt utan el men proppen löser inte.
Eftersom det var en kraftig/tydlig smätt uppe i taket så finns det risk att det börjar brinna om det är spänning på trådarna.
Så skruva ur den aktuella säkringen omgående.

Genom att öppna dosor (lamputtag, vägguttag etc) som matas av den aktuella gruppen (säkringen), givetvis med säkringen bortplockad, så kan man dra lite i trådarna och eventuell så kommer du kunna dra ut en/flera trådar som har gått av.

Det går även att mäta på den aktuella gruppen.
 
  • Gilla
Mickepickepö och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
En huvudsäkring tycks också ha löst ut. Kanske är det därför den andra säkringen är hel fortfarande. Den får alltså ingen ström.
Kolla de tre säkringarna vid elmätaren. De är huvudsäkringar.
Har kollat huvudsäkringarna, de är hela
 
A AG A skrev:
En huvudsäkring tycks också ha löst ut. Kanske är det därför den andra säkringen är hel fortfarande. Den får alltså ingen ström.
Kolla de tre säkringarna vid elmätaren. De är huvudsäkringar.
Huvudsäkringarna har inte löst ut
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det var en kraftig/tydlig smätt uppe i taket så finns det risk att det börjar brinna om det är spänning på trådarna.
Så skruva ur den aktuella säkringen omgående.

Genom att öppna dosor (lamputtag, vägguttag etc) som matas av den aktuella gruppen (säkringen), givetvis med säkringen bortplockad, så kan man dra lite i trådarna och eventuell så kommer du kunna dra ut en/flera trådar som har gått av.

Det går även att mäta på den aktuella gruppen.
Ok!
Alla dosor/uttag som ligger på en ”proppgruppen” då alltså?

Men känns det inte konstigt att proppen löste först och hela den gruppen var strömlös för att sedan inte lösa ut och ge ström till 1 av 3 rum?
 
När du rotade med telekabeln som förhoppningsvis inte är inblandad. så kan du ha rubbat den kabel som ställer till felet.
 
M Mickepickepö skrev:
Ok!
Alla dosor/uttag som ligger på en ”proppgruppen” då alltså?

Men känns det inte konstigt att proppen löste först och hela den gruppen var strömlös för att sedan inte lösa ut och ge ström till 1 av 3 rum?
Det kan ju ha brunnit av helt på felstället och slutat kortsluta då.
 
  • Gilla
Mickepickepö
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När du rotade med telekabeln som förhoppningsvis inte är inblandad. så kan du ha rubbat den kabel som ställer till felet.
Tänker du att det är någon form av glapp då eller? Det är ju ofta tvärtom att det strömlöst när man rubbar, istället för ström tänker jag? Såg ingen annan kabel där telefonsladden satt (telefonsladden är nu borttagen och har inget med det här att göra egentligen. )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.