Hej,

Mitt första tråd på detta forum så håll i hatten!

Vi håller på att renovera vårat kök, ut med gamla och in med det nya och i och med detta så ska vi även lägga nytt golv.
Idag är där en "härlig" grå plastmatta och vår tanke är att lägga ett laminatgolv över utan att ta bort den. Men som ni kan se på bilderna så la förra ägaren inte plastmatta över hela köket utan lämnade tomma rutor under några av köksstommarna. Och min tanke är att lägga laminatgolvet över hela köket för att göra det enkelt för mig.

Så det jag undrar är, kommer nivåskillnaden mellan plastmattan och underlaget påverka det nya laminatgolvet? Alltså kommer man kunna känna det när man går där eller liknande? Jag har försökt mäta kanten och det rör sig om några millimeter, max 4mm på enstaka ställen men annars runt 2mm.

Kan tillägga att det inte rör sig om några stora område, de nya köksstommarna täcker det mesta förutom på ett ställe och där handlar det om max 1m2.

Tack på förhand!
 
  • Bild visar en renoveringsyta i ett kök med en ofärdig grå plastmatta och bar yta intill. Byggmaterial och verktyg syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastmatta i köket med en ruta omålat underlag där plastmattan saknas, omgiven av bitar av trasig plastmatta och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på köksgolv med grå plastmatta jämte en tom ruta utan golvbeläggning, vilket skapar en nivåskillnad på några millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
köp en rulle lumpapp och lägg där det behövs , dumt och chansa
 
M Marc Nilsson skrev:
Hej,

Mitt första tråd på detta forum så håll i hatten!

Vi håller på att renovera vårat kök, ut med gamla och in med det nya och i och med detta så ska vi även lägga nytt golv.
Idag är där en "härlig" grå plastmatta och vår tanke är att lägga ett laminatgolv över utan att ta bort den. Men som ni kan se på bilderna så la förra ägaren inte plastmatta över hela köket utan lämnade tomma rutor under några av köksstommarna. Och min tanke är att lägga laminatgolvet över hela köket för att göra det enkelt för mig.

Så det jag undrar är, kommer nivåskillnaden mellan plastmattan och underlaget påverka det nya laminatgolvet? Alltså kommer man kunna känna det när man går där eller liknande? Jag har försökt mäta kanten och det rör sig om några millimeter, max 4mm på enstaka ställen men annars runt 2mm.

Kan tillägga att det inte rör sig om några stora område, de nya köksstommarna täcker det mesta förutom på ett ställe och där handlar det om max 1m2.

Tack på förhand!
Finns en täckboard som är 3 mm.
 
Jag glömde säga att vi har köpt sådan här plast men den ska ju läggas över hela golvet så jag antar att det blir +-0 då.
 
  • Rulle med Tarketts skyddsfolie II med dimensionerna 2 mm + 100 my och området 1x15 m, placerad på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
M Marc Nilsson skrev:
Så det jag undrar är, kommer nivåskillnaden mellan plastmattan och underlaget påverka det nya laminatgolvet? Alltså kommer man kunna känna det när man går där eller liknande? Jag har försökt mäta kanten och det rör sig om några millimeter, max 4mm på enstaka ställen men annars runt 2mm.
Hur stora höjdskillnader är tillåtna enligt golvtillverkarens instruktion?
Det är alltså inte bara fråga om att det skulle kännas när du går utan en risk för att golvet spricker.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur stora höjdskillnader är tillåtna enligt golvtillverkarens instruktion?
Det är alltså inte bara fråga om att det skulle kännas när du går utan en risk för att golvet spricker.
Efter lite googlande så hittade jag följande som är taget ur tillverkarens instruktion: "Underlaget skall vara plant, fast, torrt och rent samt uppfyllakrav enligt gällande Hus AMA (max buktighet 3 mm på 2meters mätlängd, 2 mm på 1 meters mätlängd och 1,2 mm på 0,25 meters mätlängd)."
Så alltså max 2mm höjdskillnad på 1m2.

Finns det något material typ som spackel fast för golv som jag kan jämna ut med?
 
R
Masonit om det är 3mm annars ett par lager lumpapp..
 
  • Gilla
Marc Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Hade precis samma förutsättningar hos oss, åkte till en mattläggare och frågade om han hade några spillbitar liggande som jag sen lappade i tomrummen och resultatet blev bra :)
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.