Hej.

Har en bil med följande problem, det tjuter när man gasar. Har man sedan kört en liten stund så lägger det av.
Vad kan detta vara?
Bifoga en video med själva ljudet.
 
Någon mekaniker som har koll på detta?
 
Kan vara tätt avgassystem eller slirande rem.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
RoTe
En rem som slirar kanske?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Kan vara tätt avgassystem eller slirande rem.
Ok. Ska kolla detta.
 
RoTe RoTe skrev:
En rem som slirar kanske?
Ska kolla detta. Tack
 
RoTe
Multiremmen brukar vara enkel att ta bort, spännaren ska ha ett fyrkantigt hål där man kan sticka in ett spärrskaft. Är den tyst utan rem så vet du. Kör ingen längre stund utan dock.
 
RoTe RoTe skrev:
Multiremmen brukar vara enkel att ta bort, spännaren ska ha ett fyrkantigt hål där man kan sticka in ett spärrskaft. Är den tyst utan rem så vet du. Kör ingen längre stund utan dock.
Problemet är att jag är så jävla dålig att hålla på och meka med bilar så får nog lämna in den.. men då vet jag att det troligen är remmen iaf 😀
 
@Kuslake @RoTe

Ljudet verkar inte komma från remmen utan någonstans från motorn och via luftfiltret och vidare via en slang. (Behöver ej gå via luftfiltret, en chansning bara) Kan dock inte lokalisera det helt då jag inte kommer åt och ha inga verktyg till att skruva bort heller
 
Det låter mest som en slirande rem. Remmar får ett bättre grepp om sin drivskiva om det är olja på dem. Så som test går det att ha lite olja på remmen och se om det tystnar. Det brukar inte hålla i sig så länge dock. Så se det inte som en permanent lösning.
 
A Avemo skrev:
Det låter mest som en slirande rem. Remmar får ett bättre grepp om sin drivskiva om det är olja på dem. Så som test går det att ha lite olja på remmen och se om det tystnar. Det brukar inte hålla i sig så länge dock. Så se det inte som en permanent lösning.
Har testat med remspray utan resultat men ska bort till en verkstad imon och se vad de säger, återkommer i ärendet :)
 
galento
Låter liknande på Subban här , som RoTe skriver kan man ju testa att starta utan rem en kort stund och kolla spännrullen. Gamla och torra remmar har sämre grepp än färska . Man kan ju nästan höra på motorvarvet när AC pumpen går på också.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Haft bilen hos bilverkstad nu...
Styrhjul, remmen och även AC kompressorn är kass, 11tkr...... kul kul...
 
P Pappa1986 skrev:
Haft bilen hos bilverkstad nu...
Styrhjul, remmen och även AC kompressorn är kass, 11tkr...... kul kul...
Lite skeptisk till ac kompressorn om det lägger av efter en stunds körning.
Sen är det nog inte kompressorn i sig utan dess löphjul.
 
A A-Man_08 skrev:
Lite skeptisk till ac kompressorn om det lägger av efter en stunds körning.
Sen är det nog inte kompressorn i sig utan dess löphjul.
Så är det säkerligen. Jag har noll koll så dem lurar mig säkert också 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.