Krilleman
Ska du koppla ihop två enkla vattenutkastare så kan du lika gärna köpa den "färdiga" varianten från FMM.

Men ska tilläggas, den kombinerade varianten är inte fryssäker med slangen påmonterad. Man behöver dessutom ta bort "gardenaövergången" om det föreligger frysrisk. Därför är denna inte godkänd av säkervatten.

Stort minus, men ack så trevlig vattenutkastare.

Jag hade två av dessa på mitt hus som jag numera sålt...

Nästa hus som jag planerar att köpa blir det två enkla vattenutkastare, en med kall och en med tempererat vatten via en blandningsventil på insidan.
 
  • Gilla
mika m och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ska du koppla ihop två enkla vattenutkastare så kan du lika gärna köpa den "färdiga" varianten från FMM.

Men ska tilläggas, den kombinerade varianten är inte fryssäker med slangen påmonterad. Man behöver dessutom ta bort "gardenaövergången" om det föreligger frysrisk. Därför är denna inte godkänd av säkervatten.

Stort minus, men ack så trevlig vattenutkastare.

Jag hade två av dessa på mitt hus som jag numera sålt...

Nästa hus som jag planerar att köpa blir det två enkla vattenutkastare, en med kall och en med tempererat vatten via en blandningsventil på insidan.
Hmm... Så du menar att den enkla modellen klarar sig med "gardenaövergången" på när det är frysrisk?
FMM har en annan version av den dubbla modellen med vakuumventil gör det någon skillnad?

https://www.fmmattsson.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/42810050
 
Krilleman
O Onlycasanova skrev:
Hmm... Så du menar att den enkla modellen klarar sig med "gardenaövergången" på när det är frysrisk?
Ja, separat "dräneringshål" finnes.

O Onlycasanova skrev:
FMM har en annan version av den dubbla modellen med vakuumventil gör det någon skillnad?
Nej. samma status, frysrisk föreligger.
Denna varianten med KV/VV har inget separat dräneringshål.
All dränering sker via anslutningsgängan.
 
  • Gilla
Onlycasanova
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej. samma status, frysrisk föreligger.
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, separat "dräneringshål" finnes.
Tack för hjälpen, då förstår jag din tanke bakom lösningen med två enkla utkastare.
 
Krilleman
O Onlycasanova skrev:
Tack för hjälpen, då förstår jag din tanke bakom lösningen med två enkla utkastare.
👍👍🍺
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.