Jag ska bygga ut 15 kvm och gjuta en ny platta mot befintlig platta till huset. På grund av risk för sättningar så vill jag inte sätta de nya kantelementen mot befintliga kantelement på huset. Fick tips på att sätta en 20 mm takboard mellan. Se bild. Men det här känns dumt för den boarden kan väl suga väta? Vad hade ni valt att göra?
 
  • Kantelement i vit frigolit och en måttstock vid husgrund med gul takboard mellan befintlig husplatta och det nya utbyggnadsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Kommer det att bli inbyggt?
 
R Rejäl skrev:
Kommer det att bli inbyggt?
Sorry, vet inte om jag förstår dig rätt men den nya plattan på 15kvm kommer bli ett rum med tak, väggar etc.
 
R
Ok, du kan lägga en tunn cellplast mot den gamla grunden istället för den gula skivan..
Men rekomenderar du att låta den tjocka cellplasten i botten ansluta mot den gamla grunden altså att du bara lägger den tunna cellplasten där den nya betongen möter den gamla grunden..
 
Redigerat:
Tack
R Rejäl skrev:
Ok, du kan lägga en tunn cellplast mot den gamla grunden istället för den gula skivan..
Men rekomenderar du att låta den tjocka cellplasten i botten ansluta mot den gamla grunden altså att du bara lägger den tunna cellplasten där den nya betongen möter den gamla grunden..
ok, och på det viset få tätt nedåt mot marken för att undvika vatten att kunna tränga upp?
 
R
Ja för att för att förhindra kallras och läckage, vattentätt blir det aldrig med vanlig cellplast, det behöver du lösa genom att ha makadam och dräneringsrör runt grunden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.