S
David Wallin David Wallin skrev:
Sen är det väl ingen större tvekan om att batterier är skapligt dåliga för miljön redan från tillverkningen osv.
Bra idé! Vi tar bort alla batterier så blir både du och Greta nöjda!
 
  • Gilla
  • Haha
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
S StureS skrev:
Bra idé! Vi tar bort alla batterier så blir både du och Greta nöjda!
Greta blir aldrig nöjd. 😉 😂
 
A Alexander HB skrev:
Livslängden verkar vara 20 år, eller cirka 7000 cykler. Säg 20 år.

Med 1 kr i vinst per kWh har du alltså 7 år på dig efter att du betalt av din investering på 66 kSEK tills dess att batteriet måste kasseras. Räknar jag rätt ger detta cirka 31 kSEK i vinst under de 20 år batteriet håller (du har tjänat 20*365*13.3*1 = 97 kSEK, minus investeringen på 66 kSEK).
Omräknat i % ger det en årlig avkastning på cirka 2% på de initiala 66 kSEK som batteriet kostar. Finansieras detta med lån med ränta blir det en ännu sämre affär.

Kan du tjäna 2 kr per kWh blir den årliga avkastningen istället cirka 5.5%.

Jag vill därmed nog sälla mig till dem som hävdar att man inte bör investera i detta för att tjäna pengar, utan isf av andra anledningar.
Antalet laddcykler beror väl på vilken teknik som används.. Nu kommer jag inte riktigt ihåg om det var Li-Io eller Li-Polymer (eller kanske båda) där en laddcykel räknas från fullt till tomt. "Skvättladdning" räknas inte som en laddcykel, medan på bl.a. Pb och NiFe (om jag minns rätt) räknas varje laddning som en hel laddcykel.
VI diskuterad detta när jag driftade UPS på ett dataföretag och det var läge för batteribyte.
Finns säkert nån som kan utveckla detta.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
D
Vad säger ni, Homevolt ska nu börja levereras, ska man slå till eller finns det idag bättre alternativ, där man inte behöver byta växelriktare?
 
D djac skrev:
Vad säger ni, Homevolt ska nu börja levereras, ska man slå till eller finns det idag bättre alternativ, där man inte behöver byta växelriktare?
Men man behöver ju inte byta växelriktare? Den jobbar ju oberoende om man har solceller eller inte. Men hamnade här för jag har samma fråga - när blir det värt att köpa? Vi säljer hälften av solelen. Men är generellt usla på att anpassa förbrukningen mot timpriset osv. O är df fundersam om detta kan bli lönsamt eller inte?
 
S
Finns ingen ekonomi att ha batteri för egenkonsumtion idag. Det är stödtjänsterna för balansering av elnätet som ger lönsamhet med batteri. Ingen vet ju dock hur det blir i framtiden med ersättning.
 
Skulle vara intressant att se en realistikt beräkning på avkastningen tibbers 21k per år tror jag inte på..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Skulle vara intressant att se en realistikt beräkning på avkastningen tibbers 21k per år tror jag inte på..
Håller med. Står att det gäller "Tibber smartläge". Alltså inte med stödtjänster inräknat? Låter då som en glädjekalkyl skulle jag säga, men så var ju förstås 2021-2023 kanske mer volatila elprisår än vad kan kan räkna med framöver? En tanke iaf.
 
D
H hrundi skrev:
Håller med. Står att det gäller "Tibber smartläge". Alltså inte med stödtjänster inräknat? Låter då som en glädjekalkyl skulle jag säga, men så var ju förstås 2021-2023 kanske mer volatila elprisår än vad kan kan räkna med framöver? En tanke iaf.
Tibbers smartläge lär inkludera stödtjänsterna.
 
D djac skrev:
Tibbers smartläge lär inkludera stödtjänsterna.
Ja du har säkert rätt. Annars verkar det som en orimligt hög avkastning. Men tycker inte riktigt det framgår.
 
D
H hrundi skrev:
Ja du har säkert rätt. Annars verkar det som en orimligt hög avkastning. Men tycker inte riktigt det framgår.
De paketerar ju sina tjänster och använder andra ord, stödtjänster går under benämningen Grid Rewards och "smart" används generellt när förbrukning styrs av Tibbers algoritmer, mina tolkningar.
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
Nån som fått Homevolt installerat nu och kan säga nått om hur bra det fungerar, ersättning/besparing hittills osv?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.