Hej! Undrar om detta är Ok för en nymålad lägenhet av professionell målare som jag anlitat? Har svårt att avgöra men känns som jag velat ha jämnare /slätare väggar…
Tack för er input!
 
  • Närbild av lätt ojämn nymålad vägg med fläckiga ytor och texturer, där en användare efterfrågar input om arbetets jämnhet och kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad vägg i en lägenhet som visar ojämnheter och potentiellt ojämn yta, ifrågasatt av den som anlitat en professionell målare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad vit vägg i en lägenhet med ojämn yta nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad ljusgrå vägg med ojämn textur; bilden visar inläggsförfattarens fundering över målningens jämnhet/släthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som han valt grövsta strukturen på roller och spacklat hål med snickerispackel. Val av struktur på vägg är något du som köpare borde specat, vissa vill ha det så men spacklingen av hål ser inte ok ut. Ser också ut som han glömt tejpa/spackla skarvar mellan gipsskivor.
 
  • Gilla
EmKaWretka
  • Laddar…
Tack! Att den är ”knottrig” är helt ok, men det är skillnaderna i väggen jag undrar mer över, vissa ställen är den slät /man ser spackel. Jag vill ju gärna att väggen ska ha samma struktur /bakgrund. Och vad gör jag åt det nu? Ber honom göra om eller?
 
Va e de du beställt?

Har du beställt målning + isättning av hål, har du fått vad du betalt för. De e så de ser ut då.


Har du beställt bredspackling + målning är resultatet inte ok.

Mvh målare
 
  • Gilla
EmKaWretka och 1 till
  • Laddar…
Vad du har beställt för arbete är en relevant fråga. Kvalité på underarbete är alltid viktigt när man målar - då strukturen ofta "lyser igenom" (till skillnad från t.ex. tapetsering). Följande kanske kan hjälpa dig/er i hur ni ska bedöma resultatet:
https://www.maleriforetagen.se/maleribranschen/besiktning-av-maleriarbeten/
Återigen - det beror på vad du har beställt. Om man inte bredspacklar finns risk att struktur från "enklare spackling" syns i efterhand. Som professionell målare hade han kanske kunnat fråga innan (om han nu inte gjorde det). Tyvärr (?) har man olika tycke och smak - en del bryr sig inte lika mycket som andra hur resultatet blir.

Har lite svårt att se på bilderna men tycker det ser ut som att översta lagret inte helt täcker underliggande. Det kanske krävs ytterligare ett lager målning (strukturen kommer eventuellt bli lite bättre av detta också men inte perfekt - beror en del på färg samt vilken pensel/roller som används och hur den påverkar strukturen).

Skruvhålen har han inte spacklat särskilt bra - även om vi inte pratat bredspackling. Jag brukar själv inte vara nöjd förrän efter 3-5 lager spackel plus slipning mellan. Dock gör jag det själv - det blir lätt dyrt om du ska ha målare på besök 5-7 gånger för spackling, slipning, målning (kan variera beroende på andra omständigheter också - som att han jobbar med flera rum och kan cirkulera, eller hos grannarna i samma fastighet vilket också gör att han kan cirkulera t.ex.).
 
Redigerat:
  • Gilla
EmKaWretka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.