Som rubriken lyder, finns det olika storlekar på skallen på vagnsbult? Letar efter den mindre på bilden.
Håller på med en renovering av trädgårdsstolar och de större av standardvariant blir lite blaffiga.
I värsta fall får jag måla in dem men det vill jag helst inte.

Kanske är de inte udda alls utan jag som är dålig på att leta. Men på de flesta sidor är huvudet inte specat alls.

Det är hur som m6 och behöver vara minst 25, gärna 30mm.

Väl mött!
 
  • Två vagnsbultar, en mindre och rostig och en större och polerad, hålls över en måttstock som visar cirka 25-30 mm, på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vagnsbultar på en träyta; den övre är nyare och silverfärgad, den undre är rostig och mindre, med rubrik om olika storlekar av vagnsbultens huvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att söka vagnsbult med platt skalle.
Då blir den nästan jämns med träet om man drar till den.
 
AXS
Du kan gå ner till m4 och sätta en adapter m4-m6 på. Lite krångligt men borde funka. Eller bara en hylsa beroende på hur konstruktionen ser ut.

Eller slipa ner skallen på de du har med hjälp av en borrmaskin.
 
AXS AXS skrev:
Du kan gå ner till m4 och sätta en adapter m4-m6 på. Lite krångligt men borde funka. Eller bara en hylsa beroende på hur konstruktionen ser ut.

Eller slipa ner skallen på de du har med hjälp av en borrmaskin.
Ja jag funderade på att sätta upp dem i svarven, men lat av naturen och behovet av iaf 84st gjorde mig villig att titta på att köpa nya 😆.
Att gå ner till m4 har jag inte på, adapter blir nog tight men hylsa hade ju kunnat funka, håller den tanken.
Tack för tipset!
 
A Argastesnickaren skrev:
Prova att söka vagnsbult med platt skalle.
Då blir den nästan jämns med träet om man drar till den.
Det är mer diametern jag är ute efter mindre.
 
Är den gamla M6, ingen tumstorlek?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Är den gamla M6, ingen tumstorlek?
Vet faktiskt inte, får på både m6 och 1/4" utan större problem.
Skruven är ju inte det bästa.... alla muttrar var också låsta med en svetsloppa så jag har låtit våldet tala... den på bilden är den bästa jag har kvar.
(Har fler stolar jag inte börjat på än iofs)
Men tum eller mm spelar inte så stor roll när jag sätter ihop dem igen. Det är ca 6mm hål i stålet.
Öppen för alla förslag!!
 
Det jag är ute efter är att en äldre tumstandard kanske säger att skallen är mindre...de där i millimeter brukar vara lika.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag är ute efter är att en äldre tumstandard kanske säger att skallen är mindre...de där i millimeter brukar vara lika.
Låter rimligt, gissar stolarna är 50-60-tal kanske så de får väl räknas som äldre.
 
Höghus Höghus skrev:
Kanske en insex?
[länk]

[bild]

/Höghus
Nja, är lite gnällig med det estetiska, det ska vara blankt, slätt och gärna kullrigt.
Vill hålla nere diametern för att de tar upp nästan hela bredden av träribban annars.
Detta hade ju annars varit betydligt lättare!!
 
"Vagnsbult tum" ger en del träffar på goggel, men antingen är de "unavailable" eller svindyra.
 
  • Gilla
Svanteman
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
"Vagnsbult tum" ger en del träffar på goggel, men antingen är de "unavailable" eller svindyra.
Gängorna på bilden ser metriska ut.
Tum är vanligen lite grövre.

/Höghus
 
S Svanteman skrev:
Nja, är lite gnällig med det estetiska, det ska vara blankt, slätt och gärna kullrigt.
Vill hålla nere diametern för att de tar upp nästan hela bredden av träribban annars.
Detta hade ju annars varit betydligt lättare!!
Hylsmutter?

https://www.specialbeslag.se/produkt/hattmutter-slat-fornicklad-m6/

Förnicklad hattmutter M6 mot vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Hylsmutter?

[länk]

[bild]

/Höghus
Det är ruggit nära, kan bli det får bli den, 12mm är tom 1mm mindre än "original" så nästan ännu bättre!!
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.