Jag har byggt ett regelverk för altan och ska nu bygga en stege för mittfris med kortlingar på 60cc avstånd.

Då jag har stolpar som går upp från regelverket för pergola kan jag inte göra stegen precis så bred som jag vill så jag undrar nu hur man ska tänka kring bredden på stegen, dvs längden på kortlingarna.

Jag har 120mm trall och efter lite googlande såg jag tips om att göra stegen i mitten med 140mm kortlingar för att lämna 1cm per sida för avrinning osv.

Pga mina pergolastolpar hade jag helst gjort min stege med lite längre kortlingar, kanske runt 16-18cm. Kommer det kunna bli ett problem vid montering av mittfris? Överhänget från trallen från sidorna blir ju något längre men vet inte om det gör något?
 
S
Det är svårt att förstå vad du menar med kortlingar, bredd och mittfris. Har du en bild och/ eller skiss?
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Gör du dina ”kortlingar” 16cm och har 120 trall som fris får du 2cm överhäng. Istället för 1cm. Så är din fråga då om 1cm mer gör något?! Och gör du dom 18cm får du 3cm överhäng. Om du inte ska ha en elefant på stilettklackar precis där så kommer det knappast att ge problem med 1-2cm extra.

Och skruven i brädorna kommer ca 43-53 mm från ändträt. Kommer fungera alldeles utmärkt.
 
K kniv skrev:
Gör du dina ”kortlingar” 16cm och har 120 trall som fris får du 2cm överhäng. Istället för 1cm. Så är din fråga då om 1cm mer gör något?! Och gör du dom 18cm får du 3cm överhäng. Om du inte ska ha en elefant på stilettklackar precis där så kommer det knappast att ge problem med 1-2cm extra.

Och skruven i brädorna kommer ca 43-53 mm från ändträt. Kommer fungera alldeles utmärkt.
Tack! Jag körde på runt 16cm kortlingar och det känns stabilt :)
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.