Enplansvilla, 23 grader taklutning. Ligger i dag gammaldags stålstege - sån som "krokar" över nockpannan och därmed inte kan kasa ner. Tvåkupiga Heby tegelpannor. Sotaren är inte nöjd med detta! Förslag om enklaste godkända infästning är jag tacksam för.
Har kollat Bender, Weland, Planja men tycker det ser komplicerat ut. Kan jag inte bara använda remsor av rostfri plåt? Men hur? för att det skall bli godkänt. Glidskydd för den lösa stegen har jag redan.
 
Lyssnar på denna tråden också då även vi fick anmärkning på detta men har inte tagit tag i det än.
 
T
Byt ut den gamla stegen mot lösa steg, tar du vittingens lösa steg T11 så passar dom.
Annars tror jag det är höjden på stegen sotaren klagar på, antingen köper du bara fästen så den kommer lite högre upp och samtidigt sitter den fast lite bättre.
 
Anmärkningen vi fick som liknar den TS fått var att stegen bara var fäst i ovankant och därmed var en risk, underförstått att det skulle räcka att fästa den i en punkt till (minst).
 
T
mexitegel mexitegel skrev:
Anmärkningen vi fick som liknar den TS fått var att stegen bara var fäst i ovankant och därmed var en risk, underförstått att det skulle räcka att fästa den i en punkt till (minst).
Men då har ni det lätt, når stegen ner över kanten så ta bara bultband och fäst den i fotbrädan, så stegen inte kan glida sidledes utan fixerad på samma ställe.alt ner under pannorna på var sida av stegen.
 
  • Gilla
BGA och 1 till
  • Laddar…
Sant, har inte funderat så mycket på detta förrän nu. Tror inte stegen går riktigt hela vägen ner, men om inte annat så går det ju att bocka till några plattjärn och fästa dem i fotbrädan. Bra tips!
 
Jag monterade ett antal gummi (typ dörrstopp) under stegen så den låg mjukt mot panndalen på så vis låg inte metallen direkt mot tegelpannorna. Det har fungerat i 35 år nu. En del tattar-sotare hade ju som sport att förstöra så många pannor som möjligt.Byggde även en plattform uppe vid skorstenen så jag slapp byta nockpannor var gång han varit här.
Nu har jag bara en duktig inspektör som kollar vart annat år. Jag sotar själv :)). eftersom jag har Baxi Innova behöver jag aldrig sota skorstenen bara pannan och lite i rökröret så att det ser snyggt ut om han tittar in där.
Jag skall försöka kontakta inspektören o få besked vad jag behöver göra. Återkommer här om jag får svar. På mitt nya fritidshus gjorde jag som nämnts i inlägg ovan - lösa steg fästa i läkten (Benders), men i huset jag nämnt ovan är läkten 60+ år och nog inte att lita på. Då är ju den gamla stegen absolut säkrare.
 
"Min" sotare kräver stege i metall samt riktigt fäst och fasadstege alternativt krokar där stegen (alustege) kan krokas i utan att rubbas i sidled.
 
Och krokarna (glidskyddet) får inte fästas i hängrännan! Skall vara fäst rejält i kraftig läkt under pannorna.
 
När vi fick besök av sotaren så gjorde han allt innefrån. - nej vi går inte upp på tak längre…
 
samma hos mig - nu är rökgångarna väldigt enkel i min fastighet och kort sträcka till taket.

De har mycket flexibla stänger som klarar krökar med tung plasttråd, inte helt olikt som grästrimmertråd i ändan och så kör man med skruvdragare som roterar det hela snabbt och den vägen tar loss lös sittande sotflagor och dammsuger samtidigt. de kikade först litegrand (gick upp på tak och kikade, mest för att det var lätt att göra) och konstaterade att ena eldstaden var knappt använd och den med kaminen var lite mer men långt ifrån att det egentligen skulle behövas någon sotning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.